Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

snoddasD5 skrev:Vad gör careta när du får laddtryck hos dom varje gång du far därifrån?? Nå måste dom ju göra när du aldrig får laddtryck när du startar bilen hemma. Nollställer dom nå som sen låser sig direkt du börjar köra?
Yes! Han går in med datorn och programerat om data styrdonet,
Vilket jag tycker är konstig när det är samma fel hela tiden! Jag tror inte dom gjort nån riktig felsökning!
Å för min del så är det ju svårt å veta, jag har läst om en jäkla massa olika fel med samma symtom! EGR-ventil, trasiga tryckrör, för lågt bränsletryck, för högt bränsletryck! Man känner sig ju förbannat maktlös när inte dom på careta får till bilen på 4 försök :'/
V33nom skrev:
snoddasD5 skrev:Vad gör careta när du får laddtryck hos dom varje gång du far därifrån?? Nå måste dom ju göra när du aldrig får laddtryck när du startar bilen hemma. Nollställer dom nå som sen låser sig direkt du börjar köra?
Yes! Han går in med datorn och programerat om data styrdonet,
Vilket jag tycker är konstig när det är samma fel hela tiden! Jag tror inte dom gjort nån riktig felsökning!
Å för min del så är det ju svårt å veta, jag har läst om en jäkla massa olika fel med samma symtom! EGR-ventil, trasiga tryckrör, för lågt bränsletryck, för högt bränsletryck! Man känner sig ju förbannat maktlös när inte dom på careta får till bilen på 4 försök :'/
Enkelt: Vet de inte vad de gör så byt verkstad!
Dom får felkod på bränsle regleringen, jag tackar ju gudarna för att jag köpt bilen hos en handlare för ca 1 månad sedan, så jag har ju garanti! Nu har jag lämnat in den för 5e gången och nu sa han att det verkar inte vara annat än å byta dieselpump! Det känner jag vore kanon bra å få en ny pump :-D
Variosboy skrev:Mer troligt att det är en ekonoms hjärnsläpp som struntat att beställa skyddet som konstruktören förordade för att spara några kronor.. :wink:

PS. Skönt att det löste sig!!
Ja kanske det :-) men det sitter ett svart mjukare skydd! Som inte gjorde tillräckligt, men det är egenligen saker man får räkna med på en första versions bil :-)
Och skönt att det äntligen är över och att det är ett vanligt fel, men nu är ju insprutningspumpen ny 8000kr :-P
Goddagens! den här bilen kommer att bli min död, jag har fortfarande problem med limp mode vid gaspådrag,
insprutningspumpen är bytt, förpumpen i tanken är bytt, filtret är bytt. EGR ventilen är bytt, och en nån givare på pumpen!

min nuvarande fråga är:
jag har hört att bränsle trycket regleras efter spridarna, alltså att trycket ligger på konstant 1600 bar, men vid full gas så släppar han nästan ingenting i returen kontra tomgången då den flödar tillbaka till tanken i returen!

stämmer detta och kan det i sånnafall vara en spridare som är dålig på min
-08 D5 28700 mil
mvh
Hej.
Jag kan förklara lite om högtryckssystemet fungerar i din bil. Trycket är inte konstant utan regleras beroende på belastning från 500 bar upp till 2000 bar. Du har en Bosch CP3 pump som har två sätt att reglera trycket en inloppsventil som är placerad på pumpen samt en returventil som är placerad på railen. Detta regleras och övervakas av styrenheten.

Nu till problemet. Hur ofta går bilen in i "Limp Home"? - Har du någon felkod att visa?
Annars är det upp till verkstaden att jämföra värden i datorn och se vad som händer. Då det är flera saker som kan orsaka "Limp Home" och risken är att du fortsätter prova-byta annars.
Lycka till.
snö

Nu har det snöat här sedan i går e[…]

Elpriset

Min IVT är inne på 17e året utan […]

Volvo car UX

Hm. Jag servade min på Bilia i tisdags, men […]

Tack för input Lennart. Glömde tyvä[…]