Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Funk
Jag har ett liknande problem på vintern, mina kollegor tror att det går fortare att få bilen varm med full temp och fläkt, fast det snarare är tvärtom...

/Thomas
Användarvisningsbild
av spaceuser
:D måste erkänna att det var oväntat att fler än jag haft denna diskussion.
Jäkligt kul med jämförelsen med spistemperaturen :D
Användarvisningsbild
av Vojje
rid54 skrev:Jämför en vanlig ugn! Ingen gör väl så att man ställer den på 300° för att det ska gå fortare till 125°? (hoppas jag...!)
Klart att jag gör. Lika dant med spisplattan och varmvattnet när pannan ska diskas. Fullt ös, så att det händer ngt :-)-)
Användarvisningsbild
av joel80
Med spisplattan är det faktiskt inte så dumt.. den går inte på termostat på samma sätt utan på effekt.. drar man på den på högsta direkt får man snabbare upp värmen.. gäller bara att dra ner den innan man börjar bränna maten. :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Era fruar resonerar som min 10 åriga dotter... Jag vet inte vad som är värst.
Användarvisningsbild
av Vojje
joel80 skrev:Med spisplattan är det faktiskt inte så dumt.. den går inte på termostat på samma sätt utan på effekt.. drar man på den på högsta direkt får man snabbare upp värmen.. gäller bara att dra ner den innan man börjar bränna maten. :)
Intressant input. ECC går faktiskt inte heller på ngn termostatfunktion om man vrider den till det lägsta.
Då gäller full kyla.
Användarvisningsbild
av joel80
Fast som jag sa, jag förstår inte varför den ger sämre kyla då än om man vrider upp den några grader.. så är det i allafall i vår Hyundai i30. (Den som körs mest av oss båda där det ibland är nerdraget till lägsta när man sätter sig!)
:D
Användarvisningsbild
av Micce1980
Inget svar på frågan men väl ett tips.

Parkera med bakrutan mot solen där det är möjligt så blir det märkbart svalare än om framrutan tar in solljuset och värmer säten och instrumentbräda mm, då är i alla fall området man sitter i samt sätena i skugga. På vintern gör jag tvärt om för att få en mindre kall bil samt slipper skrapa ganska många gånger faktiskt.
Användarvisningsbild
av Perc
Givetvis blir det inte fortare kallt i kupén om man vrider till full kyla. ACn jobbar nog så fort den kan ändå.

Däremot brukar jag själv vrida ner till 18 grader (lägsta steget före "full kyla" i min bil) för att få lite mer flås i klimatanläggningen när jag t.ex själv är varm och svettig. Kör oftast på 18-19 grader när jag bara kör korta resor. På långresa blir det 21-22, annars blir det för kallt.

Men alla begriper sig inte på hur AC eller ECC funkar. Jag hade en passagerare en gång som tydligen var frusen av sig och han frågade mig om det "går att stänga av". Jag sa att "jovisst, men varför det?" och vred upp högra sidans klimatzon ett par grader istället.
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3

Jag brukar bara nolla efter original markeringarna[…]