Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bytte bromsbelägg bak (biltemas).
Höger sida i torsdags, mjukade även upp kolvarna något. Var lite ont om plats men fick dit dem utan större problem och resultatet blev bra, med jämn och fin bromsverkan.
Så till problemet.
Bytte vänster sida igår. La ingen större möda på att mjuka upp kolvarna då den inre satt rätt bra fast, utan knödde in de nya beläggen.
Körde en sväng och gjorde ett par provbromsningar och även nu fungerade bromsarna fint. Lät bilen stå 5 min och tvättade den sedan.
Körde hem och det skakar pulserar som fan i bilen när ja bromsar, känns som det kommer ifrån vänster bak (varken ratt eller bromspedal pulserar).
Vad kan det bero på? Skall jag riva ner det igen och se om jag kan mjuka upp kolvarna, kan skivan ha vridit sig lite om den va varm när ja tvätta av bilen. Kan skivan varit skev innan och beläggen slitna vilken medför att de nya beläggen inte "passar in" och därför pulserar? måste ja byta skiva?
Vad kan detta bero på och hur kan man lösa det helt enkelt?
Tacksam för svar!
Vad är det för mening med att byta belägg om kolven sitter fast? Grundförutsättningen för fungerande bromsar är ju att kolvarna kan röra sig fritt.
Är skivan sliten kan de nya beläggen ligga emot rostkanterna på skivan och orsaka vibrationer men det första du bör göra är att försöka få loss
kolven som satt sig.
AnkaN7893 skrev:Skruvat åt fälgen ordentligt? Skruvat åt bromsoket ordentligt?

Skivan kan knappast slå sig så snabbt. Har härdningen gått ur skivan? Blir runda mörka fläckar på bromskivan isåfall och då kan det vibrera.
Fälg och ok åtskruvade, inte kollat beläggen så de inte sitter fel, men mig veterligen kan de ju bara sitta på ett sätt, sprintar och allt är ju på plats.
inte heller några fläckar på skivan som är relativt ny f.ö. Tack!
js1 skrev:Vad är det för mening med att byta belägg om kolven sitter fast? Grundförutsättningen för fungerande bromsar är ju att kolvarna kan röra sig fritt.
Är skivan sliten kan de nya beläggen ligga emot rostkanterna på skivan och orsaka vibrationer men det första du bör göra är att försöka få loss
kolven som satt sig.
Alltså, yttersta kolven löpte fint, inre rörde sig dock inte, misstänkte att den yttre behövde mothåll för att inre röra sig, och då ja va själv kunde ja inte lösa detta utan räknade änna med att den inre skulle komma senare när ja bromsa. Detta var eventuellt ett felaktigt antagande och jag får se om ja kan lösgöra kolven med hjälp utav nån kompis. Skivan är såpass sliten, att beläggen går emot rostkanten, kontrollerade och såg att rostkanten "putsats upp" vilket borde tyda på att belägget går emot kanten. De inre belägget var även sneddat i hörnen eller vad man ska säga, så att de inte ska ha gått emot kanten antar jag, för de såg inte slitna ut på de viset. (Är det detta något som praktiseras på verkstäder att göra så?)
Frågan är, kommer det bli någon skillnad om jag mjukar upp kolven, (vilken i sig kanske inte sitter fast om min teori om mothåll stämmer.)?
Tack!
Avslutande, vad tror ni?
Kommer skivan/beläggen att slita in sig så att vibrationerna försvinner?
Måste jag köpa ny skiva och/eller nya belägg?
Kan man ta loss skivan och slipa ner rostkanten?
Har jag sämre bromsverkan för att det vibrerar? dvs kan jag köra med bilen tills det är åtgärdat?
eller slutningen har någon en annan lösning på problemet?
Har haft samma problem med min V70 då dessa delar är löjligt billiga på biltema så hade jag bytt vänster skiva och vänster ok. Jag har nu bytt alla ok på min bil då dom har börjat kärva. Bilen har rullat rätt långt utan att ha haft problem med dom nya biltema bromsarna förutom att dom sotar mycket men jag bryr mig inte så mycket det är bara en gammal volvo så om fälgarna är lite damiga bryr jag mig inte om.
alan skrev:Har haft samma problem med min V70 då dessa delar är löjligt billiga på biltema så hade jag bytt vänster skiva och vänster ok. Jag har nu bytt alla ok på min bil då dom har börjat kärva. Bilen har rullat rätt långt utan att ha haft problem med dom nya biltema bromsarna förutom att dom sotar mycket men jag bryr mig inte så mycket det är bara en gammal volvo så om fälgarna är lite damiga bryr jag mig inte om.

Har köpt ny skiva, men inte orkat byta ännu, kör bara ett par km om dagen till jobbet. Men den har faktiskt slitit in sig lite mer och vibrerar lite mindre nu. Ska dock se till att byta så fort jag orkar, räcker det inte med ny skiva och nya belägg igen, så får jag väl gå på å byta oket med precis som du säger. Tack...
Jag brukar gör som du, ibland ligger grejerna ett år innan man byter. Som du säger det kanske löser sig själv när grejerna slits in. Mina bak ok dog med ett års mellanrum och därefter började fram oken slutade efter ytterligare ett år så jag tror att alla mina bromsdetaljer på bilen är bytta så nu är nog allt biltema original delar slangar ok belägg och skivor. :roll:
För kännedom köpte ja en ny skiva, men orkade inte montera den på stört. När jag kört ett tag å bromsat lite, så upplever jag det som om de nya beläggen nu slitit in sig, och pulsationen har upphört. Var nog bara fråga om att de nya beläggen behövdes slitas in för att passa i förekommande spår. Verka också som om de nya beläggen va något bredare än de gamla så de bromsa mot den lilla rostkant som fanns, denna har i nuläget slitits ner. Så som sagt, nu bromsar ja utan problem. :)
Volvo 440 Överhettar

..Ny termostat samt fyllt på vatten Hj&a[…]

Algerna har inte kommit till pumpen. De borde fast[…]

Jag fick den tillslut kalibrerad och allt ser ut a[…]

Fords bensinmotorer är ju av typen EcoBoost o[…]