Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av bACE
Hejsan!
Tänkte kolla ifall någon kunde hjälpa mig med lite funderingar.

Som rubriken lyder så har jag en s60 2.4t -01 som jag tänkte byta till en större turbo. Haft lite funderingar på 16t, 18t och 19t turbon och undrar vilken som skulle ge bäst effekt utan massa lagg osv. Det jag har gjort med min bil är att jag har BSR steg 1, sportluftfilter, sportkatalysator och 3" hela vägen förutom utblåset som är orginal.
Ifall någon skulle kunna hjälpa mig med vilken turbo som är mest prisvärd, ger bäst resultat, vad man behöver byta mer för delar osv. samt nackdelar!

Ifall det redan finns någon tråd där informationen redan finns så kan ni gärna länka den.

Tack i förhand! :)
av bACE
BSR steg 1 är ju annan programvara är det inte den?
Mer bensin, menar du då att man ska börja tanka med 98 istället för 95?

Sedan så antar jag att man måste byta så man ha 3" hela vägen på avgassystemet.
Ska man byta spridarna till större?
Sen är det något mer man behöver byta på bilen så allt ska funka som det skall?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Vad Jonas menar är att motorn behöver MER soppa för att kunna generera högre effekt.
Om du väljer BSR steg 1 så behövs vad jag förstått ingen hårdvaru modifiering av motorn, endast mjukvara. Även om det sitter en turbo som kan ladda 5 bar så kommer inte motorstyrprogrammet tillåta detta, eftersom laddtrycket noga övervakas och styrs.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Det är inget du fixar själv. Det är därför folk vänder sig till BSR, Autotech, etc
av M52TU
Jonas_latt skrev:Du får ingen mer effekt bara för att du monterar större turbo. I så fall behöver bilen annan programvara mer bensin m.m
Om avgasmottrycket sjunker kommer effekten bli högre vid samma luftmassa. Frågan är om det är värt att byta turbo för det lilla tillskottet.

köpte dom här från aeromotor[…]

Byta skärm V60 2013

Hej! Jag uppdaterade min bil med en ny skärm[…]

V50 D2 har börjat vibrera

Gissar på kass spridare. Tyvärr vanlig[…]

Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]