- sön 08 sep 2013, 20:09
#785812
Funderar på ett extra oljebyte inför vintern och då är ju den stora frågan vilken olja men kan ha i. Har sökt runt lite här på forumet och delvis fått svar. Har en V70 2,5 FT MY10 och vet att Volvo häller i Castrol A5/B5 olja vilket ju rekomenderas. Då är den stora frågan, tar motorn skada av man använder A3/B3/B4 olja.
A3/B3/B4 har ju i regel högre klassning än A5/B5. API SM/CF istället för SL/CF och är i regel billigare.
Är det dumt att byta till en annan kvalitè än den som motorn gått på förut och är insliten med. Bilen har rullat 6500 mil. Men vad tusan, det är ju Volvos femma! Är den så jäkla känslig nu för tiden?
Förstår om man tycker det är helt onödigt att hålla på och byta mellan servicarna, men tycker det känns skönt att veta att det är fräcsh olja i inför vintern då det blir mycket kortkörning tyvärr. Hade lite problem förra vintern med majonäs i oljepåfyllningslocket.
Förövrigt har jag gjort en Tuffcote Dinol behandling och det kan jag rekomendera! Man blir lycklig när man böjer sig ner och kollar hur det ser ut under! :lol:
A3/B3/B4 har ju i regel högre klassning än A5/B5. API SM/CF istället för SL/CF och är i regel billigare.
Är det dumt att byta till en annan kvalitè än den som motorn gått på förut och är insliten med. Bilen har rullat 6500 mil. Men vad tusan, det är ju Volvos femma! Är den så jäkla känslig nu för tiden?
Förstår om man tycker det är helt onödigt att hålla på och byta mellan servicarna, men tycker det känns skönt att veta att det är fräcsh olja i inför vintern då det blir mycket kortkörning tyvärr. Hade lite problem förra vintern med majonäs i oljepåfyllningslocket.
Förövrigt har jag gjort en Tuffcote Dinol behandling och det kan jag rekomendera! Man blir lycklig när man böjer sig ner och kollar hur det ser ut under! :lol: