Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Lifstars
Förbryllad hur man kan ta fram motortempen. Är inte det lite intressant att ha koll på. Räknar kallt med att få veta det när det går över styr och blir för varmt... Körde en lånebil, V40 D3 2013 och där fick man snyggt se temp, men det var lcd display.

En till bonusfundering är hur jag ser att den ägnar sig åt regenerering. Har för mig att andra skrivit att den t ex inte går ner på 0 i förbrukning när man släpper gas. Har varken noterat det eller märkt någon särskilt hög förbrukning. Poängen är väl att man inte skall märka det och i mitt fall lyckas det kan man säga.
av Rådlös
Ja, det var ju elegant med en liten separat display. Men det har skrivits en hel del om detta på forumet. Sök på ELM327, som är ett så kallat gränssnitt som man pluggar in i OBD2-uttaget. Sedan behöver du programvara och en display av något slag. Moderna mobiltelefoner med stor skärm eller vissa GPS klarar att visa ett flertal motorvärden med denna nämnda utrustningen. Även en bärbar PC klarar av att visa med samma utrustning.

Annars är det så att skulle det uppstå något fel, överhettning etc. etc. så får du veta det på dom displayer du redan har. Så länge du inte ser något meddelande är allt lugnt.
Användarvisningsbild
av FWH
Rådlös skrev:Så länge du inte ser något meddelande är allt lugnt.
Nja.. man vill ju veta när motorn är uppe i arbetstemperatur så att man inte behöver hålla igen på gasen.
Nu är visserligen inte vattentempen det bästa måttet på det, men bättre än inget.

Som du säger finns en hel del alternativ till Scangaugen som jag nämnde.

Här är en äldre tråd med lite mer info och förslag:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=62297
av Droopy
Du kan lugnt gasa på utan att veta tempen. Jag tillhör den aggressiva föraren själv som aldrig väntar, inte ens när det är minus 20, och mina bilar håller, drar en del soppa dok
av Gourmand
Denna förbannade trend att dölja motortemperaturen eller ännu värre, att inte ha någon motortemperaturmätare alls. Detta instrument är ett av bilens viktigaste, inte minst vad gäller dieslarna då dessa ofta har svårt att komma upp i riktig arbetstemperatur under vinterkörning. Idag är för låg arbetstemperaratur vanligare än överhettade motorer. Misstänker att biltillverkarna plockar bort detta viktiga instrument, för att slippa klagomål. Lika konstigt är att så många reagerar över att det inte blir tillräcklig värme i kupén, men helt glömmer det mångdubbelt viktigare - rätt arbetstemperatur under körning i vinterklimat.
Användarvisningsbild
av FWH
Fast hos Volvo har trenden vänt tror jag.

Den XC70 D5 ´13 jag provkörde (med nya instrumenteringen) hade vatten temp mätare.

Om man bara kunde få olje temp och olje tryck nu också... :D
Råd vid punktering

Tack alla för snabba, relevanta och vä[…]

Någon tidigare ägare som programmerat b[…]

OBD P0121

Någon som har koll på BJP-kitet eller […]

Kolla så luftningsskruven på brän[…]