Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smuckas
Jag har köpt en rackarns go volvo 245. Får inte ordning på centrallåset dock. Det fungerar inte på någon dörr. Varje gång jag drar runt nyckeln i förardörren så
går säkringen som är kopplad till centrallåset. Det går väl då ström fram till förardörren men någon som har en idé varför säkringen går varje gång och var felet kan tänkas sitta?

tacksam för svar!

mvh Jeremias
Felet kan tänkas sitta i någon av dörrarna! :wink:
Har du kollat i gångjärnen i bakluckan? Det är ett standardfel att dom kablarna går av med tiden och ledarna kan ligga öppet och kortslutas. Man får skarva i nya "färska" kablar som håller förhoppningsvis 15 - 20 år till.
Är det inte i bakluckan så är det bara att undersöka dom andra dörrarna i tur och ordning.
Om du låter åtgärda kablarna i bakluckan så se över gångjärnen också. Dom är inte av starkt stål utan någon zink-lättmetallegering som slits varje gång du öppnar och stänger luckan. Dom går att byta samtidigt.
av rd350
Bara ett tillägg. Kablarna i gångjärnen bak är av typ "mångledare" och betydligt mjukare än en vanlig kabel. Byt ej ut mot "vanlig" kabel släpp då hellre gångjärnen och dra in kabeln en bit (korta den) Då håller den länge (nåja..) än :wink:
Ett tips om du ska lossa gångjärnen är att ha en till person till hands eftersom luckan är tung och otymplig.
Alt. har du ett spel i taket som håller luckan när du lossar.

Glöm inte att täta extra med nån form av ''klet'' under gummilisten som sitter med gångjärnen. Själv använde jag biltemas Mulitbond.
av smuckas
Hej igen!

Jag undrar om man kan släppa på skruvarna vid ena gångjärnet där
kablar för centrallås och bakrutetorkare går så kablarna blir "lösa" o man kan dra dem
så de går att jobba med och undersökas utan att man behöver ha någon som står o håller luckan.
Kan luckan vara öppen med en sidan lite lösa skruvar vid gångjärnet eller måste man ta bort hela
luckan?
Jag är brist på arbetskraft :cry: så tänkte försöka klara det själv.

Hoppas någon förstår min fråga!

vänligen,
Smuckas
av Amarace
Jag brukar använda ett sopskaft att hålla upp luckan med, eller annat i lämplig höjd bara. Du måste loss med hela gångjärnet för att komma åt kabeln som går däri.
Har bytt många gångjärn och luckor ensam, man får vara lite kreativ bara :)
av smuckas
lite återkoppling.

jag gjorde en tillfällig lösning.
Eftersom jag var 99 % säker på att kortslutningen var i bakluckan och då
jag inte har tillgång till garage eller någon som kan hjälpa mig bära luckan så
klippte jag kablarna strax innan luckan i taket. satte sockerbitar på. Nu funkar
centrallåset på alla dörrar förutom bakluckan såklart :)

är nöjd med detta för tillfället.

De finns bara va ja sett viva performance, och dom[…]

Jag kör en 2016 och bytte mitt originalbatter[…]

"Limp home mode" ?

Slutet av 2010 har jag för mig D3 kom till […]

Nästa påfyllning idag. Körsträ[…]