Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Jackson75
Kolla denna länk:
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... areUpdates

Här finns uppgraderingsprogram för DICE'n. Du måste inte genomföra uppgraderingen, utan bara använda verktyget för att kolla nuvarande FW, och på så sätt verifiera om du kan ansluta mot DICE'n
av goliat1989
Jackson75 skrev:Kolla denna länk:
https://www.volvotechinfo.com/index.cfm ... areUpdates

Här finns uppgraderingsprogram för DICE'n. Du måste inte genomföra uppgraderingen, utan bara använda verktyget för att kolla nuvarande FW, och på så sätt verifiera om du kan ansluta mot DICE'n
Borde det inte gå att bläddra i kommunikationsverktygs fliken i vida fast dicen ej är inkopplad då?
Användarvisningsbild
av Jackson75
Har för mig att jag inte ser något kommunikationsverktyg alls om jag inte har DICE'n inkopplad.
av Storfot
Nu har jag testat min.

Installation:
Jag har installerat programmet (2013A) i Windows XP som jag kör i VirtualBox eftersom jag inte vill ha det i ordinarie OS. Antivirusprogrammet varnade för "onormal aktivitet", men gav inte så mycket mer info, några virus hittade det inte vid scanning. Eftersom jag kör det i en isolerad miljö så brydde jag mig inte mer i det.
Vid första försöket så misslyckades installationen ("Vida not ok"). Jag hittade en logg som antydde att det var något sql-relaterat varpå jag försökte mig på en manuell installation av medföljande sql-server. Då fick jag ett felmeddelande om att .Net Framework 2 SP2 måste vara installerat. Jag installerade det och installerade om Vida och då gick det bra. (Senare versioner av .Net framework fanns redan installerade, men tydligen skulle det vara just v2 sp2.)

Felkodsavläsning:
Först lyckades jag inte få ut någon bilinfo alls, test:
Communication test - test ok
Interface test - Self diagnostic connector is not attached
Jag vet inte vad det beror på, men efter att ha tagit ur och satt i obd-kontakten några gånger så lyckades det och uppkopplingen höll sig stabil tills jag kopplade ifrån.
av Storfot
Förresten, man ska väl kunna göra diverse mer saker än att läsa felkoder, typ ställ stolsvärmetemperaturen och så. Hur kommer man åt de inställningarna?
av KnotVillage
Kan ingen med 2013 testa med IE10 då jag ej lyckas ändra till IE9 under verktyg i IE10. Ta annars gärna en kopia och skicka till mig så kan jag testa :)
av calle2
Hej

Jag har Vida Dice 2013A
Jag försökte att installera på en dator med vista home 32 bitar med 2 GB minne men den klagade då på att jag hade för lite minne.
Nån som vet om det går att installera när man har bra 2 GB minne ?
Om det går hur gör man ?
Det går inte att uppgradera minnet i datorn.
Går det att installera Vida Dice 2013A på en Windows 8 64 bitar kanske ?

Åke
av Storfot
calle2 skrev:Jag försökte att installera på en dator med vista home 32 bitar med 2 GB minne men den klagade då på att jag hade för lite minne.
Nån som vet om det går att installera när man har bra 2 GB minne ?
Någonstans här på forumet (förmodligen i den här tråden) skrev någon att det gick att kopiera installationsfilerna till hårddisken och redigera en fil för att gå runt minneskraven, så du kan ju söka rätt på det inlägget.
av calle2
Tack för svar.
Jag kom vidare efter att ha editerat i filen Install\DVD\Vida_dvdheader\Compinfo.ini från 2764 till 1764 så här:
[RAM]
XPMinValue=1764
Win7MinValue=1764
Då kom man förbi meddelandet Computer Memory (RAM) is below the required

Men då kom istället meddelande om:
The operating system on this computer is not supported. VIDA only supports Windows XP Pro SP3 (32-bit) and Windows 7 Pro (32-bit and 64-bit versions).

Kollade i Compinfo.ini igen och det fanns rader om:
[OS]
XPSP=3
Win7SP=0

Det verkar som det inte går att installera på Vista operativsystem?

Jag har VIDA2013A.

Åke
  • 1
  • 91
  • 92
  • 93
  • 94
  • 95
  • 241

Hej Jag ser att det portproblemet har funnits l&au[…]

Är det någon som har den senaste MMM2 s[…]

ÅF GLT/Turbofjädrar?