Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, ny här, har en -00, S80, raksexa utan turbo, som inte startar längre.

Bilen har gått helt felfritt ända tills den fick motorstopp vid brevlådan häromdan, efter detta motorstopp tände motorn lite grand dom följande 10 startförsöken, därefter inte alls vid efterföljande startförsök.

Dagarna före motorstoppet visade tankmätaren fel, på så sätt att först, 9 mil kvar innan soppatorsk, därefter 24 mil kvar innan soppatorsk, utan att nån tankning skett däremellan.

När jag provar med startgas i insugningsröret, tänder motorn lite grann, annars inte alls.

Efter motorstoppet har jag tankat 5 liter.

Jag jobbar normalt på en Cheva -62, och är lite ovan med moderna bilar.

Jag köpte en odb läsare.
Odb läsaren protokoll ISO 9141-2 läser bara 15 värden och läser inte bränsletryck alls (not supported).
Odb-läsaren säger: inga felkoder rapporterade.
Efter första startförsöket visar odb-läsaren bara error som mätvärde, och jag måste då starta om hela läsningen, det kan ju vara ett mjukvaruproblem som inte har med bilen att göra.

På förarsidans ände av bränsleinsprutningens fördelningrör finns en däckventil, omedelbart efter startförsök kommer endast en liten mängd bränsle ur denna när jag trycker in den, och det verkar inte vara nåt särskilt högt tryck initialt heller.

Jag har inte kollat tändstiftsgnistan ännu, borde jag det? Hon tänder ju lite på startgas. Jag har ingen aning om logiken i motorstyrningen.
Ge mig lite felsökningsförslag och vanliga bränsletrycks-felkällor.

Mvh Svenne
Har du dåligt med tryck i schrader ventilen så kanske inte soppa pumpen går?
Kan du höra den när du vrider på tändningen. Ska surra några sekunder för att bygga upp trycket.
Eftersom du nämner att tankmätare visat fel så tror jag du kan ha fel på sensorn i tanken och på så sätt så kör bilen inte pumpen som den ska. Klassiskt problem som man först tror är en defekt soppa pump.

En felkodsavläsning med porpert verktyg (VIDA DICE / BSR PPC) krävs förstås också för att inte missa något annat uppenbart.
vad wissel menar är att bilen är utrustad med en s.k. sadeltank och att det finns mer bensin i ena halvan jämfört med den andra.
Otroligt att han/hon inte förklarar detta. Tjänstefel!
Nåväl, gör som wissel föreslår alternativt runka bilen fram och tillbaka i sidled för att fördela bensinen mellan de båda tankhalvorna.
Möjligt att din ejektorpump som ska flytta bensin från ena halvan till den andra inte fungerar tillfredsställande eller att din bränsletrycksregulator är tjänstledig. Well, nu har du fått en del kött på benen. Lycka till :D
Jodå, det surrar nån sekund när jag vrider på tändningen, är schrader ventilen, däck-ventilen i änden på spridarnas fördelningsrör?

Vojje, vad ska jag kolla under baksätet?

"En felkodsavläsning med porpert verktyg (VIDA DICE / BSR PPC) krävs förstås också för att inte missa något annat uppenbart."
Läser dom bränsletryck? anger du 2 ok verktyg? Pratar vi interface eller mjukvara?

Ok Wissel, jag tankar i 15 liter och talar om hur det går, tack.

Svenne
På venstre siden sitter nivågivaren, og igjennom locket går strømmatnings ledningarna til bensinpumpen. Gjør nogrannt rent från allt skit och smuts, och kolla noga på plasten der kablarna er innstøpt. Ofta hatt fel med kabelbrott i gjennomføringen der, og da ser man att det er svart/grønt ved en av dom tjocka kablarna, ser missfarging i plasten.

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]