Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#785572
Hej!

Frågan är enkelt ställd, och för många är säkert svaret säkert lika enkelt som själva frågan... Frågan gäller handbromsens (i mitt fall på en 850) alla delar som ska röra sig metall mot metall... Frågan gäller väl på samma sätt vanliga bromsars smörjning där klossarnas klackar ska löpa i oken, där det är metall mot metall alltså (där det är gummidetaljer så ska man välja medel som smörjer men som inte förstör gummi, men det är inte det jag vill diskutera här).

En skola är väl att rengöra allt noga och sen låta allt vara helt torrt. En annan skola är väl att rengöra allt noga, och därefter smörja in diverse ställen med glidmedel - och där är då frågan vad som är lämpligt och vad som kanske är mindre lämpligt. De flesta jag frågat säger kopparpasta, men oftast utan något tungt argument mer än att de alltid gjort det och att det "fungerat". Nån enstaka förespråkar något fett som sagts vara bra i sammanhanget. Nån enstaka förespråkar bara att det ska vara rent och "torrt", så att inget smuts kan ansamlas på grund av något fett.
Jag vet att min tekniker på Bilia använder ett högtemperaturtåligt mineralfett från wurth till dessa saker, och Bosch säljer väl något liknande hos ad-center för dyra pengar. Kan det vara skäl att ens överväga de specialiserade och dyra alternativen, jämfört med t ex kopparpasta?
Min tanke är att allt damm och grus/skräp som blir när man kör, nog fastnar en del i det smörjmedel man lagt på här och var - och i alla fall i mitt huvud så dyker det upp en fundering kring huruvida smörmedlet (med innehållande grus) då hjälper eller stjälper... och då tänker jag - att det kanske är det som skiljer olika smörjmedel åt - dvs förmågan att bibehålla sin funktion där de en gång applicerats... Eller är det mer eller mindre skit samma?
Någon som läser detta tänker säkert att det är en väldans massa onödiga tankar, men jag tänker att - om man ändå ska kleta på något medel när man gjort en reparation och fått rent och fint, så är det ju bra om det man väljer att kleta på faktiskt hjälper i långa loppet, och inte stjälper i värsta fall.
#785621
nu får man väl på skallen men anledningen till man lägger medel på strategiska ställen är dels för smörja o dels för inte få dit vatten metall mot metall o fukt/vatten innebär ihoprostat kan av erfarenhet säga att om man inte smörjer rörliga bromsdetaljer i en trumbroms på en lastbil så tar de max ett halvår oftarst runt tre månader innan den kommer in med anliggande kärvande bromsar men lägger man på bromspasta eller keramiskt fett går de bekymmersfritt ända tills de e dax o byta beläggen igen

Något har ju uppenbarligen gått fel vi[…]

Som du märkt tar dom in vatten. Byter du hela[…]

D4204T5 2015 181hk

En slut turbo, eller två. Oftast den lilla […]

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrulle[…]