Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av stavas
Hej,

Är nära en beställning av en V60 D5 Summum, efter ett ganska stort antal provkörningar av denna, BMW 320d automat och A4 2.0TDI automat. Tyvärr har jag inte fått chans att provköra D5:an med manuell låda, då inga volvohandlare verkar ha sådana för provkörning i GBG-området.

Är det någon som har några erfarenheter av D5:an med manuell låda? Har provkört 320d med manuell låda, och det var verkligen ingen trevlig upplevelse. Däremot var A4:an med manuell låda helt ok, men den motorn har ju nästan en bensinmässig gång. Hoppas därför att D5:an är ok med manuell låda, då motorn är trevlig i sig.

// Mvh, Torbjörn
Hej Torbjörn
Jag har nu kört drygt 500 mil med min V60 D5 man - 2014.
Jag är jättenöjd med bilen och den manuella lådan fungerar mycket bra, jag har inte råkat ut för några gubbstopp ännu.
Jag tycker den passar bra till motorn, varvtalet är c:a 2000 rpm vid 120km/h.
Provkörde också BMW320d med automat och den lådan är svårslagen, men Volvos automatlåda valde jag bort för att hålla förbrukningen på en rimlig nivå.
Hittils efter 500 mil har jag en uppmätt förbrukning på 5,5 l/100km vilket är lika som min förra S80 DriveE trots nästan dubbel effekt.
Även jag valde en Summum med Buisness Edition, kan du tänka dig en manuell låda så kommer du bli nöjd.
MVH
Eric
Ja tycker de manuella lådorna till femmorna fungerar bra. Tyvärr är det inte växellådans fel att man inte kan varva så långt på växlarna utan dieselmotorns korta register. Har man kört bensinare innan så.....
En del vet ja startar till och med på tvåan med just D5 motorerna. 2 liters maskinerna orkar inte det.

En annan grej är att växlar du från tvåan till trean så när du kopplar så lägger sig motorvarvet på det varv som treans växel tar vid på. Otroligt lätt kört tycker jag.
Degdala skrev: Hittils efter 500 mil har jag en uppmätt förbrukning på 5,5 l/100km vilket är lika som min förra S80 DriveE trots nästan dubbel effekt.
Är det mätt vid pump eller avläst på färddatorn?
av vovovo
Perra83 skrev:Ja tycker de manuella lådorna till femmorna fungerar bra. Tyvärr är det inte växellådans fel att man inte kan varva så långt på växlarna utan dieselmotorns korta register. Har man kört bensinare innan så.....
En del vet ja startar till och med på tvåan med just D5 motorerna. 2 liters maskinerna orkar inte det.

En annan grej är att växlar du från tvåan till trean så när du kopplar så lägger sig motorvarvet på det varv som treans växel tar vid på. Otroligt lätt kört tycker jag.
Har en V50 2008 med D5 manuell. Startar nästan alltid på tvåan, bara om det är uppförsbacke som jag startar på ettan.
laser2 skrev:
Degdala skrev: Hittils efter 500 mil har jag en uppmätt förbrukning på 5,5 l/100km vilket är lika som min förra S80 DriveE trots nästan dubbel effekt.
Är det mätt vid pump eller avläst på färddatorn?
Det är uppmätt vid pumpen, färddatorn visar 5,4.
Användarvisningsbild
av laser2
Jag har ca 5,3-5, 6 på färddatorn, vid pump är det ca 10% högre, men du kanske har ett helt annat körmönster än jag?
Användarvisningsbild
av Degdala
laser2 skrev:Jag har ca 5,3-5, 6 på färddatorn, vid pump är det ca 10% högre, men du kanske har ett helt annat körmönster än jag?
Vid landsvägskörning på semesterresa till Jämtland 5,2 l/100km.
Motorväg 120-130 uppblandat med kortkörningar i vår huvudstad landar på 5,8 l/100km.
Jag använder för det mesta inte mer än dom 109 hk jag hade tidigare och jag försöker köra snålt utan att överdriva.
Det är gott att ha kraften i D5:an men pressar man den sticker också förbrukningen rejält.
av stavas
Degdala skrev:Hej Torbjörn
Jag har nu kört drygt 500 mil med min V60 D5 man - 2014.
Jag är jättenöjd med bilen och den manuella lådan fungerar mycket bra, jag har inte råkat ut för några gubbstopp ännu.
Jag tycker den passar bra till motorn, varvtalet är c:a 2000 rpm vid 120km/h.
Provkörde också BMW320d med automat och den lådan är svårslagen, men Volvos automatlåda valde jag bort för att hålla förbrukningen på en rimlig nivå.
Hittils efter 500 mil har jag en uppmätt förbrukning på 5,5 l/100km vilket är lika som min förra S80 DriveE trots nästan dubbel effekt.
Även jag valde en Summum med Buisness Edition, kan du tänka dig en manuell låda så kommer du bli nöjd.
MVH
Eric
Verkar som om du har tänkt precis på samma sätt som mig när du provkörde innan köp. Härligt att den manuella lådan verkar funka bra med D5, då får det nog bli en Saville Summum med Sportpaket, Ironstone stylekit och Connected Touch.
D5:an är ju sanslöst mycket roligare att köra än 320d, och nu när styrningen och chassisättningen är mycket gubbigare i F31:an än tidigare 3-modeller så är det nästan en no-brainer.

Eventuellt kan ju andrahandsvärdet vara lite sämre för V60:n om tre år (med tanke på var i livscykeln den är) men å andra sidan så tror jag D5:orna kommer att vara populära på begagnatmarknaden när det lutar år att Volvo nästa bara kommer att koncentrera sig på mindre fyrcylindriga motorer.

Tack för info!

// Torbjörn
Användarvisningsbild
av laser2
Degdala skrev: Vid landsvägskörning på semesterresa till Jämtland 5,2 l/100km.
Motorväg 120-130 uppblandat med kortkörningar i vår huvudstad landar på 5,8 l/100km.
Jag använder för det mesta inte mer än dom 109 hk jag hade tidigare och jag försöker köra snålt utan att överdriva.
Det är gott att ha kraften i D5:an men pressar man den sticker också förbrukningen rejält.
Imponerande bra siffror, jag har som lägst hamnat på 5,0 mellan Gbg och Sthlm och då snittade jag ca 95-100, var aldrig över 110.
Med 10km till jobbet uppblandat med körningar på 20-30km några gånger i veckan blir det ca 10-15% mer.
Vi som beställt EX90

Talade med min handlare i dag, ny SW release p&[…]

Akut AC problem

Köpte bilen, V40 D3 -13, i jan på bilfi[…]

Farthållare 945

Hej på er alla. Jag är stolt nybliven &[…]

För allt vad jag begriper är det å[…]