Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Har någon å andra sidan bevis för att volvos el-awd skulle vara lika dålig som Lexus? Tänk på att Lexusen är en bil med USA i sikte, det bådar i princip aldrig någonsin gott för produktegenskaper som någon vettig människa prioriterar. Att de följer samma koncept behöver verkligen inte betyda att de liknar varandra särskilt mycket.
av perhall
crumpets skrev:Har någon å andra sidan bevis för att volvos el-awd skulle vara lika dålig som Lexus? Tänk på att Lexusen är en bil med USA i sikte, det bådar i princip aldrig någonsin gott för produktegenskaper som någon vettig människa prioriterar. Att de följer samma koncept behöver verkligen inte betyda att de liknar varandra särskilt mycket.
Det är sant, och jag hoppas att Volvo blir bättre.
http://www.auto-motor-und-sport.de/test ... 82583.html
http://www.auto-motor-und-sport.de/verg ... tml?show=3

Såna här tester gör mig skeptisk men det verkar ju då som att förutsättningarna är goda att skapa "riktig" AWD utan mekanisk koppling mellan fram- och bakaxel.

Vore ju roligt att se en jämförelse av V60 D5 AWD och V60 D6 AWD.
PH
av kajalfred
Malmstroem skrev:Volvos 6-växlade AW låda är inte speciellt effektiv vid stadskörning. För att bli mer komfortabel så slirar den mycket och är därmed inte speciellt effektiv. Jag skulle kunna tänka mig att EU-mixen med sin "snälla" körprofil passar väldigt dåligt med AW-automaten som aldrig hinner låsa -- och därmed får 20% högre förbrukning.

Om du mest kör på landsväg är skillnaden mindre. Då låser även AW-automaten och den enda skillnaden i förbrukning du får är p.g.a. annan utväxling och något högre vikt, vilket högst ger någon procent mer.

Volvo har meddelat att de släpper en 8-växlad automat till XC60 (och S60, V60, V70 XC70) nu i höst. http://www.volvocars.com/se/top/about/n ... itemid=436. Förbrukningen på den ser ut att vara närmare konkurrenternas -- dvs ungefär samma som manuell. Dock kommer den i första skedet bara till framhjulsdrivna bilar.

Det som gör XC60 och XC70 törstiga vid högre farter är det höga luftmotståndet. Vid högre hastighet ligger min XC70 kring 0,9 l/mil. Vid samma hastighet så tar min 520d (manuell) ca 0,6 l/mil. Kör jag lugnt och försiktigt istället så tar XC70 0,6 och 520 0,5...

Vid köp av XC60, XC70 och XC90 skulle i alla fall jag välja automaten.
Tack för en utförlig redovisning har varit i kontakt med försäljare på Bilia i Malmö som står som levande frågetecken när jag nämner 8växlad automat låda,och säger att nu fram till års skiftet är inga nyheter på gång inom drivlina och växel låda (automat). så jag får väl leva med att ha beställt en ny volvo med en gammal växel låda, om jag ska tro många har på sajten kommer jag nog ändå bli nöjd, vilket jag själv också hoppas på, efter ha provkört en XC 60 under en hel dag,sant är att bränsle förbrukningen inte stämmer med de angivna siffrorna i reklamen man får nog lägga till en 15% beroende på körstil, men väljer man en D5 så får man en skönare harmoni i körningen, rullar faktiskt tyst och fint på vägen utan några ansträngningar ens i branta backar,och ojämna vägar. Tack för alla vänliga svar Kajalfred
av sweborn
Finns en Mitsubishi Outlander PHEV (plug-in hybrid) som drivs av två elmotorer på 60 kW vardera, en fram och en bak. Finns en bensinmotor med i bilden också.

Den kanske kan utröna om en elmotor på bakaxeln kan leverera en god 4WD, Mitsubishi påstår det i alla fall :-)
av thorella
5-cyl diesel AWD kommer finnas kvar, kommer som Euro 6! Vet dock inte om den får den nya lådan. Tror inte att det kommer någon riktig AWD typ Haldex till VEA!
av Exquattro
Jag tycker tyvärr automaten är något av det tråkigaste med min bil. Innan köpet provade jag just en 320d med automat och, som sagt, inte jämförbara på något sätt. Hoppas bara att Volvos åttastegare kommer snart och att den dessutom är lika bra som BMW´s, då blir det roligt igen. Den nuvarande slirar, får ibland tuppjuck och varvar ibland upp omotiverat och maskerar lite av det goda vridet i motorn. I sportläget blir den i det närmaste okörbar i mina ögon. Den blev dock betydligt bättre efter uppgradering i vintras. Dessbättre maskerar den nog också lite av fördröjningen med Haldexfemman. Hade jag valt bil nu hade jag tagit manuell, om det hade gått och man inte behövt få den nuvarande sladdriga V60-lådan. Kände på en V40 för lite sedan och de manuella lådorna verkar ju vara av en helt annan kaliber. Är det ett restparti av Renault 5-lådor till V60 måntro? Ska man kriga med BMW o Audi krävs lådor av klass, både manuella o automat.
av perhall
Malmstroem skrev:Rätt. Som det ser ut kommer 8-växlade bara till de nya fyrcylindriga VEA motorerna.

Initialt endast framhjulsdrivna. Om de kommer med "riktig" AWD eller om bakaxeln endast kommer eldriven får framtiden utvisa.

Jag skulle inte bli förvånad om de 5 och 6 cylindriga motorerna snart är utfasade. I alla fall antar jag att snart kommer de flesta Volvo att säljas med en fyrcylindrig VEA-motor.
Det är beslutat av Volvo så om ett par år finns det bara 4-cyl Volvo (och kanske 2- eller 3-cyl senare, detta är dock ännu ej bestämt)./PH
av PFA
Det är väl bekräftat att en ny 8-växlad automat kommer i samband med introduktionen av den nya motorfamiljen? "Min" säljare har åtminstone inte dementerat det. AWD i kombination med VEA kommer inte att introduceras nu om jag är rätt informerad. Tyvärr.
av johbe
Jag har en D5 2014 och tycker lådan är OK, det är inte en DSG från VW eller 8vxl från ZF, men den duger för mig.

Min mening, lådan på XC60 är bra och kanske den bästa 6:an du får just nu när premium-ligan gått vidare till 7:or och 8:or. Om du gärna vill ha state-of-the-art i lådan, vänta på på de nya från Volvo eller stanna med BMW. BMW har förmodligen världens bästa drivlina och kommer fortsätta med det.

Under tiden är XC60 kanske 150k billigare med motsvarande utrustning och klart snyggare (min åsikt) :-)

/J

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]