- lör 07 sep 2013, 14:21
#785494
Det finns så många felkällor att titta på, men jag misstänker att det är något som efter ett tag blir för varmt och slår ifrån. Några tips:
* Kompressorn kan gå tungt och den värme friktionen alstrar gör att överhettningsskyddet ovanpå kompressorn bryter kretsen till magnetplattan.
* På kompressorn sitter även en magnetspole (den som drar plattan) och det kan bli överslag i den om lindningen är dålig. Men då bör en säkring gå.
* En blockering vid strypventilen (orificeventilen) gör att högtrycksvakten löser och bryter strömkretsen.
* Termostaten kan vara defekt och slår av kompressorn.
* Kupéfläktmotorn och motståndet som hör ihop med fläkten kan ha en massa konstigheter för sig. Kompressorn stoppar om fläkten är avstängd eller får en felaktig signal att den är avstängd.
* Ärjade kontakter är en felkälla och då bör även säkringarna kollas av.
* Går motorfläkten när AC:n är igång? Den går nästan aldrig för motorkylningens skull. Kolla fläktens båda hastigheter - helfart och halvfart. Går inte fläkten som den ska så slår högtrycksvakten ifrån.
Som du kanske förstår är det vanskligt att ge tips och råd med så lite fakta i ärendet. Du kan kanske återkomma och berätta mer ingående om problemet. Slår AC:n alltid ifrån eller bara ibland? Landsvägskörning eller stadstrafik när den slår ifrån? Blinkar lamporna på styrenheten? Är rören kalla eller varma vid frånslag? Låter det något från AC:n när den slagit ifrån (avstängd motor krävs) pysande eller bubblande ljud? Luktar det bränt mm?