Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis läst tråden om de olika oktantalen 95,98 och Shells V-power.

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 19&t=97362

För något år sedan så sålde Statoil Europadiesel i Stockholm, Göteborg & Skåne pga att de inte kunde tillverka tillräckligt med MK1 Diesel (MK1 = Miljöklass 1) under sommaren.

Europadieseln säljs i övriga Europa och sägs innehålla mer energi vilket gör motorerna starkare och snålare. Nackdelen skall vara att den är skitigare och sämre för miljön med mer svavel. Eftersom Sverige vill vara bäst, så skall vi ha en "bättre" diesel här som innehåller mindre svavel, men som gör motorerna svagare och törstigare.

Min enkla fråga är om någon på forumet kört sin dieselbil på de olika sorternas diesel, och kan tala om vad som stämmer?

Jag har själv en V70 2,4 D 2006:a med geartronic och 163 hk. Den drar ca 0,7 för det mesta, vilket jag tycker är okej. Gillar bilen skarpt, och jag är numera dieselfrälst!

Mvh Ronnie
Enligt tekniker på Statoil och OK var miljövinsten med MK1 diesel var aktuell för 10-15 år sedan då europa hade en skitigare diesel än idag.
Nu är "europadieseln" jämförbar med MK1 ur miljöaspekt, nu ligger den huvudsakliga skillnaden i att MK1 har ett lägre energiinnehåll.
MK1 måste specialkrackas för bara Sverige och då det bara är 3 st raffinaderier som framställer den blir därmed extremt (pris)känslig för produktionssvängningar, t.ex. om ett raffinaderi av någon anledning står stilla.
Varför Sverige styvnackat vägrar ge upp MK1 kan nog förklaras med ett ord: pengar.
Mindre energiinnehåll i bränslet driver upp förbrukningen på fordonsparken, klirr i det bottenlösa hålet som heter Sveriges statskassa.

-Med "europadiesel" har jag sett en förbrukningsminskning på drygt en halv dl/mil. Ibland mer.
-På diesel tankad på bl.a. Statoil i Ryssland gick bilen så snålt att jag var tvungen att nypa mig i armen, ofta en hel dl mindre per mil och det kändes som jag plötsligt hade 20 hk extra. Vet dock ej vilken klassning den dieseln gick under..
Med Svenskt MK1-blask i tanken igen så kändes bilen slö och sävlig.

Detta är räknat på åtskilliga tankningar på Svenska vägar, eftersom jag haft med mig tillräckligt med diesel hem för att köra ett bra tag. :mrgreen:
Så eventuell påverkan av en annan vägkvalitet/rullmotstånd är utesluten.
Mätt vid tankningstillfällena, inte via färddatorn.
RonniePersson skrev:Var det på den bilen du har i din info som du nu har sålt? Exakt likadan drivlina som i min 06:a med andra ord? Skaplig skillnad!
Mvh Ronnie
Ja, det var på den bilen.
Jag har även uppmätt liknande värden på den bil jag har nu (ej Volvo tyvärr).
I och med att min nya bil har manuell låda så känns skillnaden av energiinnehåll ännu tydligare tack vare att det inte sitter någon slirande momentomvandlare som gör sitt bästa för att dölja vridmomentet. :wink:
Byta dragkrok

Nyfiken fråga, om allt funkar på det a[…]

Synd att Mar-a-Lago inte hinner hamna under vatten[…]

rensade felkoden och provkörde bilen 80-100 k[…]

Trasig motorvärmare/slangvärmare

På motorvärmarmodellen du har stå[…]