Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gugge1234
Tjenare, funderar på att byta min M47 till en M46 jag har liggandes. Det är en Volvo 745 -87 B230F. Och jag undrar om det är någonting annat som behövs bytas förutom kardanen och att flytta bak balken? Vissa skriver att svänghjul måste bytas och massa annat. M46 lådan kommer från en 740GL -87. Vad behövs göras exakt? Svara gärna om du själv har gjort samma byte.
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är samma koppling till både M47 och M46 så svänghjulet ska du inte behöva byta. Du behöver ju även koppla in elen till överväxeln samt dra upp en kabel till mätarhuset för indikatorlampan för femmans växel.

Har du en hel bil att plocka lådan ur rekommenderar jag att du tar med kabelhärvan och relä då den är relativt enkel att plocka ur och sparar massor av arbete.
Sitter ett kontaktstycke nerstoppat till vänster om växelspaken som går in i bilen kabelstam för backljus och bygling av startspärr, en relähållare i säkringscentralen som du snäpper loss och tar bort en jordkabel och en strömmatning sen har du en kabel som går upp till mätarhuset. Bänd isär kontakten och peta ur stiftet sen monterar du hela rasket i din bil :)

Funkar dock bara om du tar lådan ur en bil som är 88A eller äldre då 88B och nyare har annorlunda kontaktstycken så då lär du i såna fall skarva kablarna
av gugge1234
päpplet skrev:Det är samma koppling till både M47 och M46 så svänghjulet ska du inte behöva byta. Du behöver ju även koppla in elen till överväxeln samt dra upp en kabel till mätarhuset för indikatorlampan för femmans växel.

Har du en hel bil att plocka lådan ur rekommenderar jag att du tar med kabelhärvan och relä då den är relativt enkel att plocka ur och sparar massor av arbete.
Sitter ett kontaktstycke nerstoppat till vänster om växelspaken som går in i bilen kabelstam för backljus och bygling av startspärr, en relähållare i säkringscentralen som du snäpper loss och tar bort en jordkabel och en strömmatning sen har du en kabel som går upp till mätarhuset. Bänd isär kontakten och peta ur stiftet sen monterar du hela rasket i din bil :)

Funkar dock bara om du tar lådan ur en bil som är 88A eller äldre då 88B och nyare har annorlunda kontaktstycken så då lär du i såna fall skarva kablarna
Okej tack! Låter ju ganska enkelt! Men är splines'en likadana på M47's alla årsmodeller? Alltså att det går att ta en låda från en 89 t.ex med samma splines?
Användarvisningsbild
av päpplet
Det är bara de allra första M46/47 på 240 som har grovsplinesad axel. De senare är lika och du kan ta en låda från en 94 och sätta på en 84 om du vill men om du vill få med kablage som passar direkt i din bil är det mellan 84-88 du ska leta lådor
av gugge1234
päpplet skrev:Det är bara de allra första M46/47 på 240 som har grovsplinesad axel. De senare är lika och du kan ta en låda från en 94 och sätta på en 84 om du vill men om du vill få med kablage som passar direkt i din bil är det mellan 84-88 du ska leta lådor
Okej härligt! Sen undrar jag om du möjligen vet längden på M46 kardanen jämfört med M47? Har sökt överallt men hittar ingen som skrivit ut längden på M46 kardanen. Har en polare som säljer massa kardaner, men vet inte vilken som är till M46 och om det är 240 eller 740 :/
Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]