Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FWH
FWH skrev: 2 motorhaverier på drygt 7000 mil, bränslepump och spridare.
Lite referenser på detta.

Spridare tråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=97750

Bränslepumpstråden:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=83400

FWH skrev: ...och sedan dörrar som inte går att stänga på vintern.
När det gäller dörrarna som inte går att stänga vintertid, gjorde jag ingen egen tråd då det redan fanns en, men jag kommenterade här:
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=61568

Dessa måste åtgärdas en gång per vinter, inte helt ovanligt enligt mekanikern jag pratade med.
Mindre kul att ligga på motorväg och hålla i dörren alternativt stå och vänta 10-15 minuter på att den ska bli varm.
Alla 2,5 ft som jag har kontrollerat ventilerna har behövts justeras oftast står mer än hälften utanför tolleranserna så din mek verkar inte ha gjort dessa kontroller om han säger att dom inte står fel
hollan skrev:Alla 2,5 ft som jag har kontrollerat ventilerna har behövts justeras oftast står mer än hälften utanför tolleranserna så din mek verkar inte ha gjort dessa kontroller om han säger att dom inte står fel
Stämmer med min erfarenhet även om jag inte har mekat själv. Massor av Taxi Stockholm 2,5 FT MY09 har bytt topp efter ca 20 000 mil - det är väl pga detta...?
Mycket troligt
På taxi och polis så justeras ventilerna var 6000mil
Och detta gäller 231hk motorn
Användarvisningsbild
av FWH
Bara för att balansera mitt tidigare inlägg så tycker jag att V70 II:an med automatlåda är en riktigt bra bil (för mina behov).

Mycket bekväm.
Mycket tyst (jag har laminerade rutor).
Rymligt.
På det stora hela rätt bra kvalitet.

2,5 FT motorn är det skapligt tryck i, särskilt med Polestar mappningen, men jag hade inte köpt en begagnad bil med denna motor baserat på mina erfarenheter och det man kan läsa i tråden om dyra ventiljusteringar och toppbyten.

Sedan har den ju heller inte mycket till väghållning... men det kanske man inte alltid behöver heller.
Hej, är ny här.

Är intresserad av en 2.5FT som enligt aukt. verkstad ska ventiljusteras. Det gjordes dock inte av förrförre ägaren och nu har bilen snart gått 14k. Allt verkade bra med motorn när jag provkörde. Den personlige servicetekniker jag pratade med som avslöjade att ventiljusteringarna inte skett sa att det borde vara ok om motorn gick bra då skulle man kunna göra ventiljusteringen nu istället. Säljaren ej aukt Volvo kunde ej göra ventiljusteringen men erbjöd 7k rabatt istället så var ventilerna mitt problem.

Min fråga till Er med mer koll och erfarenhet är om det är värt att köpa bilen och ta risken med ventilerna (allt annat var bra med den)?

Om jag köper den och lämnar in den för att justera ventilerna och de behöver justeras vad kan räkningen sluta på då?

Tack på förhand!
Tack, det var bara en slump att jag ringde mekanikern som gjort 9000-mils servicen. Har tidigare trott att när bilar som säljs av seriösa handlare o beskrivs som fullservade på aukt verkstad inkluderar ventiljustering. Hade jag inte läst tråden hade jag inte kollat upp det. Undrar hur många som köper 2.5ft ovetandes om att ventiljusteringen ej är gjord el ens ska göras...
" Undrar hur många som köper 2.5ft ovetandes om att ventiljusteringen ej är gjord el ens ska göras..."

Om du läser trådar i ämnet här på forumet, så är det tydligt att en hel del debattörer känner till det. Det har skrivits många och långa inlägg om det. Och för varje nytillkommen som läser det blir det ju känt.
Användarvisningsbild
av hollan
lite som partikelfiltert på små dieslarna dom som är intresserade vet men 95% vet inte att det skall bytas och att det är dyrt
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.