Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Talade med Upplands Motor idag, de hade ingen aning om vad det kunde vara och kände inte till något mjukvarufel när jag föreslog att det kanske var problemet. Vi pratade även körning korta sträckor och Volvo on call som möjliga felkällor.

Hursomhelst, vita traktorn (bilen) ska in för batterikoll på måndag, det blir intressant att se vad de hittar eller inte hittar.

/J
johbe skrev:Talade med Upplands Motor idag, de hade ingen aning om vad det kunde vara och kände inte till något mjukvarufel när jag föreslog att det kanske var problemet. Vi pratade även körning korta sträckor och Volvo on call som möjliga felkällor.

Hursomhelst, vita traktorn (bilen) ska in för batterikoll på måndag, det blir intressant att se vad de hittar eller inte hittar.

/J
Det var väldigt konstigt att dom inte hade någon aning om det. :-? Har svårt att tro att dom kollat.

Åk till Bilia om du inte får bukt med det efter deras batterikontroll, för dom hade uppgifterna. PM:a mig om problemet kvarstår trots allt.
Idag har bilen varit inne på Upplands Motor i Hammarby.

Inget hugg på att mjukvaran skulle varit felaktig. Jag bad mecken kolla just detta men det är oklart om han gjorde det, jag fick iallafall nekande svar när jag frågade efteråt.

Däremot tyckte han att batteriet var dåligt och bytte detta på garantin. Märkligt om det nu finns ett kännt fel, men bra service och snabbt fixat av Upplands Motor.

I det här läget får jag väl vänta en vecka eller två och se om varningen dyker upp igen, isåfall blir det Bilia istället, annars får jag nog vara nöjd som det är.

/J
Synd då bara att man inte bor i ett av de länder där Volvo vårdar sitt varumärke. Extra tråkig när de säger rakt ut att samma fel finns på svenska bilar, men V säger inte hur många, vilka eller varför man gör skillnad på nationer. Antar att felet är bedömt sådant att antingen A) Buggen inte alltid utvecklas till fel. B) kunden med lite tur inte fattar något eller C) kunden blir missnöjd men väljer ändå Volvo nästa gång.
av RCE
Jag skulle nog säga att när det gäller USA har Volvo inget annat val, marknaden är betydligt mer reglerad. I USA och Kanada är dessutom garantierna betydligt bättre än i övriga världen.
Intressant att läsa.

Mitt första batteri höll ca 4 veckor från leverans innan felet dök upp. Det har gått en vecka sedan jag fick nytt batteri.

Om jag helt ovetenskapligt antar att det hela beror på ett lite för stort netto-uttag ur batteriet och om jag håller samma körmönster så är det dags igen om 2-3 veckor.

Galet spännande. :D

/J
Ja då var det en till här då :( V70 D4 automat MY14 och rullat 500mil på två månader. Varnar ibland för lågt batteri och start/stopp funkar ganska sällan. Kör för korta sträckor? Tror inte det. Bilen ska in nästa vecka så det blir kanske ett nytt batteri istället för ny SW.

Återkommer.
Jag misstänker att jag har samma fel på min MY13, som är byggd bara fyra veckor innan omläggningen till MY14. Den varnar för lågt batteri och hinner inte ladda ikapp om jag så kör till månen och tillbaka. Startar jag om bilen försvinner däremot varningen trots att jag förbrukat el på själva omstarten.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]

Prestige Performance