Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
Inne på samma linje dvs större batteri. Förstår att det nuvarande är "optimerat" för de vanligaste körcyklerna etc. Detta har jag koll på. Liksom mina egna behov. Det verkar finnas gott om plats för ett lite längre batteri typ org.+50-70mm. Någon som vet om Volvo säljer uppgraderingar? Verkar lite vanskligt att bara ersätta med godtyckligt (större) alternativ. Hur fixar programvaran det? Behov och kostnad för omprogrammering isåfall? Ytterligare fundering- kan det vara så att batterilådan ursprungligen var anpassad för icke-AGM-batteri? Tipsa gärna på större AGM - kunde inte se att tipset ovan var AGM.
Detta skulle få plats http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier ... -a-en.html
men inte detta http://www.voltpower.se/fi/bilbatterier ... -a-en.html
Bild
Användarvisningsbild
av falcon
Varta batteriet som jag länkade till ovan tror jag inte är ett AGM, men är inte AGM till för äldre fordon med mindre komplexa (krävande) ström behov?
Eller är det AGM man ska? nån får gärna reda ut det åt mig.
Användarvisningsbild
av joel80
Volvo återkallar 8000 bilar p.g.a mjukvarufel som laddar ur batteriet!
http://mobil.dn.se/ekonomi/volvo-aterka ... 000-bilar/
Användarvisningsbild
av falcon
jag hade in bilen på en vanlig 1års service och bad min sambo som lämnade in den att fråga om man bara kunde byta batteri.
på fakturan så stod det " Vid batteribyte så skall batteriövervakningen nollställas med Vida" vad gör den lilla funktionen, vad händer om inte nollar den?
av abcd1234
Köpte en V70 2,4D -10 i februari förra året så vi hann inte ha den mer än någon månad innan det blev vår och varmt. Men vi lyckades ändå dra ut batteriet vid ett tillfälle och behövde ringa Volvo Assistans för starthjälp.

När bilen inte ville starta hade vi kört dieselvärmaren 2-3 gånger i rad i temperatur kring -20 och bara kört några kilometer emellan. Innan det hade vi just kommit tillbaka från en ordentlig långkörning så vi tycker att batteriet borde ha varit fulladdat, men 2-3 gånger i kallt väder kanske räcker för att tömma ett hyfsat laddat batteri?

Hur som helst så tänkte vi den här vintern vara lite bättre förberedda, alternativen vi funderat på är:
  • Installera elektrisk motorvärmare som används när elstolpe finns. Kanske den smidigaste lösningen men känns för dyrt för att vara motiverat.
  • Montera en batteriladdare och ladda vid tillfälle med sladd från motorhuven. Har tyvärr endast temperaturstyrd elstolpe så laddtiden skulle bli mellan 30 minuter till 3h som mest. Hjälper så kort laddtid överhuvudtaget?
  • Köpa ett hjälpstartsbatteri så att vi kan hjälpstarta bilen själv om den inte vill starta.
Just nu lutar det åt att kontrollera så att batteriet är okej, försöka planera användningen av dieselvärmare bättre och sedan köpa ett hjälpstartsbatteri som kan användas om det skiter sig ändå. Eller är det helt fel tänkt och en batteriladdare är att föredra även om vi "aldrig" kommer kunna ha igång laddaren i 10-20h i sträck?
Användarvisningsbild
av falcon
all laddning är väl bättre än inget??
5mils körning för mig och bilen sade ändå lågbatteri spänning, dock så slocknade det efter ca 40 min laddtid med laddare.
ska i år byta ut batteriet mot ett större.
finns det ngn i Karlstad regionen som kan nolla batteriövervakningen med Vida?
Användarvisningsbild
av Perra83
Enormt idiotiskt system som måste nollas vid batteribyte. Ska man inte kunna göra något själv??? Det kostar bara tid och pengar i onödan. Kan man nolla färddator så borde man kunna nolla det där oxå i någon flik i sensus...........
av rid54
All laddning är bättre än ingen laddning OM laddaren är avsedd att gå till underhållsladdning vid fullt batteri (en "smart" laddare"). En inbyggd smart laddare borde vara grundutrustning, så att bilens batteri får lite extra påfyllning när man har elvärmaren igång i kylan. Oavsett den hinner ladda klart alla gånger eller inte, så är det en pluspost för batteriet; kan bilen stå länge på elstolpe, så ska ju underhållsladdning inte vara skadlig alls. Drar man ofta ur batteriet till gränsen för att det ska orka starta motorn, så lär det ta många timmar att ladda det fullt genom att köra, så det är nog ovanligt att batterier i sådana bilar håller mera än 2 år.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024