Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Snowie
Nu har polestar släppt optimeringen till D3an för MY13.
Får lite bättre värden än D4an om detta stämmer då 400nm ligger vid 1750-2750 rpm på D4an.
Nu får de jävlar me släppa till D4an, vill ha kraften tidgare och gärna en 200hk.

http://www.polestar.se/sv-se/modeller/v ... gear-2013/

Performance Original Optimerad
Hästkrafter (hk): 150 177
Max effekt (kW): 110 130
Vid varvtal (rpm): 3500 3500
Vridmoment (Nm): 350 400
Vid varvtal (rpm): 1500-2750 1500-2750
Acceleration 0-100 km/h (s): 9,6 8,6
Bränsleförbrukning, stad (1/100 km): 5,3 5,3
Bränsleförbrukning, landsväg (1/100 km): 3,8 3,8
Bränsleförbrukning, blandad (1/100 km): 4,3 4,3
Utsläppsvärde (g/km): 114 114
av s6025t
Optimeringen ska vara exakt samma programvara som är standard i D4 kollar man grafen så börjar max vridmoment vid 1750 varv så det är fel i texten.
Den här optimeringen till D3 kostar inget extra för Volvo eftersom D4:an redan är certifierad med den effekten det är likadant med T3 som får T4:ans effekt o D4AWD får D5AWD:s effekt dom ändrar inga Co2 utsläpp då eftersom båda drar lika mycket med o utan trim.
Ska det fram ett nytt trim till D4 måste bilen certifieras o behålla förbrukningen o det är nog svårt o öka effekten utan att förbrukningen ökar det är det här som är skillnaden med Polestar o andra trim de behöver inte bry sig om utsläpp o förbrukning Polestar är det enda trim som är certifierat o går att besiktiga med nya effekten
Användarvisningsbild
av Snowie
s6025t skrev:Optimeringen ska vara exakt samma programvara som är standard i D4 kollar man grafen så börjar max vridmoment vid 1750 varv så det är fel i texten.
Den här optimeringen till D3 kostar inget extra för Volvo eftersom D4:an redan är certifierad med den effekten det är likadant med T3 som får T4:ans effekt o D4AWD får D5AWD:s effekt dom ändrar inga Co2 utsläpp då eftersom båda drar lika mycket med o utan trim.
Ska det fram ett nytt trim till D4 måste bilen certifieras o behålla förbrukningen o det är nog svårt o öka effekten utan att förbrukningen ökar det är det här som är skillnaden med Polestar o andra trim de behöver inte bry sig om utsläpp o förbrukning Polestar är det enda trim som är certifierat o går att besiktiga med nya effekten

Du har säkert helt rätt, väldigt enkla pengar för volvo/polestar då Första eller senare ägar kan vara intereserade av lite mer kraft till en låg kostnad.
Det skiljer 17.000kr mellan modellerna när man köper de nya. Men hoppas att det kommer till D4an inom kort så man får lite extre kräm.
RICA optimeringen kliar lite i fingrarna..
Användarvisningsbild
av Perra83
Snowie skrev: RICA optimeringen kliar lite i fingrarna..
Bara att slå till!

Sambon har RICA i sin C30 D3 -12 och den har varit optimerad lite drygt 1300mil. Den går riktigt fint! Drar mycket bättre på högre varv där motorn kändes väldigt trött original.
Användarvisningsbild
av Snowie
Personalbil så inte ägd av mig så kan inte göra vad som helst ;)
Polestar är dock ok. och jag kollade lite med polestar och D4an är på G
av Nibbe
Snowie skrev:Personalbil så inte ägd av mig så kan inte göra vad som helst ;)
Polestar är dock ok. och jag kollade lite med polestar och D4an är på G
För att vara säker på tolkningen.
Har Polestar sagt att dom håller på att ta fram en ny programvara till V40 D4 eller är det något rykte från någon helt annan person som inte har med Polestar att göra?
Användarvisningsbild
av Snowie
Frågade rätt upp och ner på deras facebook och fick följande svar.

Magnus Holmberg
Nu finns polestar till T3, T4 samt D3 för volvo v40.
finns det några planer för T5an samt D4an
Detta är ju trods allt top modellerna till V40:in.

Polestar Hej Magnus, det finns inga planer för T5:an för tillfället medan vi arbetar med D4:an. Håll utkik för nyheter om den sistnämnda inom kort. Mvh Polestar.
Gilla · Svara · den 1 september kl. 10:27
av Nibbe
Ja, det tolkar jag verkligen som att det är på gång.
Bara snällt sitta och vänta då.

Undrar hur långt "inom kort" är? :)
Användarvisningsbild
av Snowie
Nibbe skrev:Ja, det tolkar jag verkligen som att det är på gång.
Bara snällt sitta och vänta då.

Undrar hur långt "inom kort" är? :)
Japp så tolkade jag det med ;) hade det varit längre fram hade svaret nog varit mer vagt.

hur långt är ett snöre, nä men inte nog med att det var riktigt segt att vänta på bilen att bli levererad.
Nu skall man sitta och trycka refresh på polestars hemsida också!

Jag tänkte byta ut tänddelar på mi[…]

Det blev en snabb vända i tvätthallen. B[…]

Här är, långt om länge, bilde[…]

Fälgarna skiljer inte mer än att de hamn[…]