Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Torgny77
Hejsan har nu stoppat i en baslåda i bilen och jag har börjat märka att det inte krävs mycket för att dörrhögtalarna ska börja skråla. Har prövat att ändra lite inställningar i stereon och det har funkat i några veckor! Nu börjar jag dock bli lite sugen på att byta högtalarna så jag har lite frågor som jag hoppas att jag kan få svar på! :)

Till att börja med så har jag inte tillgång till bilen i dagsläget då jag ligger borta på annat håll och jobbar! Därav tänkte jag eventuellt beställa grejerna så det bara är att montera dem när man kommer hem så småningom!

Det jag redan vet är att det är 5.25:or i dörrarna! och dessa tänkte jag ersätta med dessa alltså byta i alla 4:a dörrar till dessa!

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -p152.html

Tror ni att dessa högtalare klarar av att driva på bra om man sätter likadana både i fram och bakdörrar? Eller är det värt att sätta med separata diskanter och delningsfilter i framdörrarna!?

och behöver man någon form av adapter för att kunna skruva fast dem?

Är det något som vet det exakta maximala monteringsdjupet på en volvo 855 i dörrsidorna? har för mig att det ligger i kring 45-50mm men är inte säker!

Sedan har jag funderat lite på att uppgradera diskanter också! Har både bak i stolparna i skuffen och även ovanför instrumentpanelen. De där fram har jag för mig är 3.5 tum! så dessa hade jag tänkt byta ut till dessa!

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- ... -p132.html

Men de diskanter som sitter bak i skuffen har jag inte en aning om vad det är som sitter! :S Har inte kollat så noga men de sitter bakom några små plasthöljen. Någon som har tips på vad man kan göra åt dessa!? Man vill trotsallt inte bara ha basljud utan man vill även ha lite klarare ljud eftersom jag lyssnar på en väldigt blandad musiksmak!

Sedan kommer jag behöva någon form av delningsfilter eller dylikt?

Annars får ni gärna komma med andra ideer eller andra bra högtalare osv! Alla tips och tricks är välkommna! :)
Vad är det som driver högtalarna i dörrarna, är det huvudenhetens inbyggda steg? Om så är så ger ju ett separat slutsteg betydligt mera och bättre ljud än de flesta huvudenheter (även om det står att dom levererar 4x100w)

Delningsfilter sitter ju på högtalarna du länkat till då dessa är 2-vägs (bas/diskant)
Glöm inte att köpa högtalaradaptrar till bakdörrarna också. Har själv precis bytt, framdörrarna var det inga problem att smälla i 5.25 högtalare. Men i bakdörrarna gick det inte såvida man inte har fogskum tillhands ;-)
Användarvisningsbild
av taxi
I bakdörrarna sitter 5,5-tums original (volvo special antar jag) , en liten adaptergrej från din lokala bilstereoaffär fixar det billigt. Under hundringen över disk.

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Var det inte stängt? Skärmavbild 2025-06[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]