- tor 05 sep 2013, 10:11
#784829
Har som fortfarande inte fått fingrarna ur och bytt bil men då nuvarande (V70N 2,4 140hk) gått runt 25k så börjar det väl bli dags. Har sen oktober en snittförbrukning på 0,82l/mil vilket väl får ses som helt ok, pendlar drygt 14 mil per dag mån-fre.
Var först inne på V50 D3/D4 vilket iofs fortfarande finns med som alternativ men har även kikat på V70 och där är jag lite kluven.
Har bland annat sneglat mot AWD och har då kikat på T6 samt D5, T6 är dock avpolleterad pga den högre förbrukningen.
Hur är det med D5 AWD med MY09 vs MY10, har hela tiden varit inne på nya motorn men är den gamla så mycket sämre? Skiljer runt 800 spänn i skatt till 10:ans fördel, 5600 mot 4800.
Å andra sidan skulle en MY10 2,4D eller D3 typ MY12 fungera också, kanske till och med sträcka sig till en D5. 2,4D verkar vara en riktigt trevlig bil, skatten på runt 4k känns förvisso lite hög men är ingen dealbreaker.
D3 tror jag kan vara en trevlig bekantskap också trots 2-liters motorn, är vad jag förstått MY12 som är att föredra framför MY11 då den senare bland annat har en annan turbo så den ska leverera enligt papper vilket tydligen 11:an inte riktigt gör.
D3 MY12 ligger dessutom riktigt vettigt till i skatt, 2600:- för en automat med drag får ses som billigt. :)
Men sen finns ju även bensinarna, 2,5FT är uteslutet pga förbrukningen och även T4F är ointressant pga serviceintervaller så då återstår T4 alternativt T5. T4 är förstås den förståndigare av de två med åtminstone på pappret en vettig förbrukning, det som oroar är förstås det faktum att det är en liten 1,6 liters fyra, nån som har haft en 2,4 140hk som jag har och gått över till T4 och har lust att delge hur det var? Drar en kåpvagn ibland men är inte några längre sträckor men känner ändå en oro över att T4 är i klenaste laget både med och utan vagn.
Hur är automaten i T4, sitter väl powershift i den och verkar inte vara så positiva omdömen?
Största nackdelen med T5 är väl egentligen att det finns ganska få av dem så de ligger relativt högt i pris.
Slutligen så funderar jag på att gå över till gubbstadiet och köra automat i nästa bil, man har ju hört både ris och ros men med mjukvaruuppdateringar verkar ju endel konstiga växlingar ha fixats. Har för mig att jag läst någonstans om att automaten i MY11 fått någon ändring och ska fungera bättre än tidigare versioner, alltså inte bara mjukvarumässigt. Stämmer detta?
Körde tyvärr en XC60 D4 AWD i somras och vill ju allra helst ha en sådan men blev bitchslappad av plånboken så fort tanken uppstod.
Som ni ser vet jag varken ut eller in och att provköra där jag bor är inte det lättaste då handlarna runtomkring i regel inte har några bilar för provkörning, väljer jag V50 får jag överlag en nyare bil med färre mil på mätaren. Är nästan så man börjar fundera på att ha kvar gammeln och ta de reparationer som kommer. :D
Var först inne på V50 D3/D4 vilket iofs fortfarande finns med som alternativ men har även kikat på V70 och där är jag lite kluven.
Har bland annat sneglat mot AWD och har då kikat på T6 samt D5, T6 är dock avpolleterad pga den högre förbrukningen.
Hur är det med D5 AWD med MY09 vs MY10, har hela tiden varit inne på nya motorn men är den gamla så mycket sämre? Skiljer runt 800 spänn i skatt till 10:ans fördel, 5600 mot 4800.
Å andra sidan skulle en MY10 2,4D eller D3 typ MY12 fungera också, kanske till och med sträcka sig till en D5. 2,4D verkar vara en riktigt trevlig bil, skatten på runt 4k känns förvisso lite hög men är ingen dealbreaker.
D3 tror jag kan vara en trevlig bekantskap också trots 2-liters motorn, är vad jag förstått MY12 som är att föredra framför MY11 då den senare bland annat har en annan turbo så den ska leverera enligt papper vilket tydligen 11:an inte riktigt gör.
D3 MY12 ligger dessutom riktigt vettigt till i skatt, 2600:- för en automat med drag får ses som billigt. :)
Men sen finns ju även bensinarna, 2,5FT är uteslutet pga förbrukningen och även T4F är ointressant pga serviceintervaller så då återstår T4 alternativt T5. T4 är förstås den förståndigare av de två med åtminstone på pappret en vettig förbrukning, det som oroar är förstås det faktum att det är en liten 1,6 liters fyra, nån som har haft en 2,4 140hk som jag har och gått över till T4 och har lust att delge hur det var? Drar en kåpvagn ibland men är inte några längre sträckor men känner ändå en oro över att T4 är i klenaste laget både med och utan vagn.
Hur är automaten i T4, sitter väl powershift i den och verkar inte vara så positiva omdömen?
Största nackdelen med T5 är väl egentligen att det finns ganska få av dem så de ligger relativt högt i pris.
Slutligen så funderar jag på att gå över till gubbstadiet och köra automat i nästa bil, man har ju hört både ris och ros men med mjukvaruuppdateringar verkar ju endel konstiga växlingar ha fixats. Har för mig att jag läst någonstans om att automaten i MY11 fått någon ändring och ska fungera bättre än tidigare versioner, alltså inte bara mjukvarumässigt. Stämmer detta?
Körde tyvärr en XC60 D4 AWD i somras och vill ju allra helst ha en sådan men blev bitchslappad av plånboken så fort tanken uppstod.
Som ni ser vet jag varken ut eller in och att provköra där jag bor är inte det lättaste då handlarna runtomkring i regel inte har några bilar för provkörning, väljer jag V50 får jag överlag en nyare bil med färre mil på mätaren. Är nästan så man börjar fundera på att ha kvar gammeln och ta de reparationer som kommer. :D