Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#784920
Vojje skrev:Dags att vakna upp. Hur ska det kunna påvisas ursprungligt fel när produkten varit utsatt för yttre påverkan (läs oaktsamhet).

Det säger sig självt. Varför ska Volvo stå för att ngn, som i detta fallet, asat sönder sitt säte?

och var ska ni vända er? ARN? :lol: :lol: :lol:
Yttre påverkan är inte samma som åverkan. Och varför skulle man inte kunna reklamera detta?
VCC själva har säkerligen räknat med att dynan så hålla bilens ekonomiska livslängd utan att gå sönder/ se ut som kriget.
Och då bilen inte är alltför gammal, så är detta en självklar reklamation till Bilia som är ÅF.

Sen finns det inget som säger att Volvo faktiskt tar kostnaden, men det är en annan historia.
#784921
Vojje skrev:Upp till bevis. På vilket sätt finner ni stöd i KKL för er reklamation?
KKL är nog inte tillämpligt i detta fallet, men det betyder inte att man måste avstå från reklamation.
VCC har goodwill som täcker de 60% i detta exemplet.

Tillägg: Reklamationsrätten är personlig till första ägaren. Garantin är kopplad till varan.
Senast redigerad av 1 least, redigerad totalt 0 gånger.
#784925
ForestC skrev:Som kund kan man förvänta sig att ett säte i en bil för 300k ska hålla mer än exempelvis 4000 mil (vid normalt slitage) och då är reklamation en bra väg att gå om garanti inte finns kvar. Om inte handlaren/Volvo tar detta så kan man gå till ARN och få fallet prövat där.
Det är väl massor man kan förvänta sig håller längre än 4000 mil och 2,5 år. Tex Dieselmotorer, Fönsterhissar, Centrallås, Spännrullar etc. Ändå får man betala själv när det pajjar.
#784927
VolvoB20 skrev:
ForestC skrev:Som kund kan man förvänta sig att ett säte i en bil för 300k ska hålla mer än exempelvis 4000 mil (vid normalt slitage) och då är reklamation en bra väg att gå om garanti inte finns kvar. Om inte handlaren/Volvo tar detta så kan man gå till ARN och få fallet prövat där.
Det är väl massor man kan förvänta sig håller längre än 4000 mil och 2,5 år. Tex Dieselmotorer, Fönsterhissar, Centrallås, Spännrullar etc. Ändå får man betala själv när det pajjar.
Sant, men när det gäller motorer och andra komplexa system går dessa generellt på ägarens maskinskadeförsäkring. Fel på "enklare" delsystem brukar gå på goodwill om bilen inte är alltför gammal. Dock är goodwill lite lurigt, det är mycket "från fall till fall".
#784933
least skrev:
Vojje skrev:Upp till bevis. På vilket sätt finner ni stöd i KKL för er reklamation?
KKL är nog inte tillämpligt i detta fallet, men det betyder inte att man måste avstå från reklamation.
VCC har goodwill som täcker de 60% i detta exemplet.

Tillägg: Reklamationsrätten är personlig till första ägaren. Garantin är kopplad till varan.
Exakt så är det!!!

Min vilda gissning i detta fall, är att Volvo som Goodwill, enbart står för materialkostnaden (klädseln) och att Volvo överlåter åt ÅF (Bilia) att avgöra vem (Kunden eller Bilia), som ska stå för själva arbetskostnaden för utbytet av klädseln.
#784934
RSport skrev: Min vilda gissning i detta fall, är att Volvo som Goodwill, enbart står för materialkostnaden (klädseln) och att Volvo överlåter åt ÅF (Bilia) att avgöra vem (Kunden eller Bilia), som ska stå för själva arbetskostnaden för utbytet av klädseln.
Håller med, och beroende på "hur bra kund" man är till Bilia så har även de möjlighet att ta en större del av kostnaden.
#784978
least skrev:
Vojje skrev:Upp till bevis. På vilket sätt finner ni stöd i KKL för er reklamation?
KKL är nog inte tillämpligt i detta fallet, men det betyder inte att man måste avstå från reklamation.
VCC har goodwill som täcker de 60% i detta exemplet.

Tillägg: Reklamationsrätten är personlig till första ägaren. Garantin är kopplad till varan.
Så enkelt är det inte, alla köp (från företag) täcks av KLL, även begagnade bilar. Skulle något haverera inom de ursprungliga 3 åren är det nog inget problem att reklamera på samma sätt förutom det faktum att kontaktpersonen på ÅF säkert lärt sig säga att det bara är första ägaren som får reklamera etc etc, så det krävs att man lyfter frågan till rätt avdelning på företaget... jobbigare, men likväl görbart. För äldre bilar finns det sedermera en 6-månadersparagraf som ger visst konsumentskydd.
#784983
VolvoB20 skrev:
ForestC skrev:Som kund kan man förvänta sig att ett säte i en bil för 300k ska hålla mer än exempelvis 4000 mil (vid normalt slitage) och då är reklamation en bra väg att gå om garanti inte finns kvar. Om inte handlaren/Volvo tar detta så kan man gå till ARN och få fallet prövat där.
Det är väl massor man kan förvänta sig håller längre än 4000 mil och 2,5 år. Tex Dieselmotorer, Fönsterhissar, Centrallås, Spännrullar etc. Ändå får man betala själv när det pajjar.
Har du köpt bilen som privatperson är det i så fall du själv som väljer att betala istället för att bli obekväm och reklamera bilen. Det vanligaste är nog att ÅF försöker plocka pengar av kunden då Volvo inte står för några reklamationer, enbart formella garantifel.

Jag har hittills aldrig misslyckats med en reklamation, men samtidigt ytterst sällan erbjudits en reklamation initialt oavsett bransch. Det krävs argumentation, ofta med rätt person. I bilbranschen har jag hittills reklamerat två bilar; det slutade ena gången med ett växellådsbyte (problemet löst), andra gången med ett återköp av bilen då problemet inte gick att lösa. Hade jag gått på garantidiskussionerna hade jag suttit kvar med en tjutande växellåda och en skakande bil.
#784986
Vojje skrev:Upp till bevis. På vilket sätt finner ni stöd i KKL för er reklamation?
Kundens "jobb" är att visa att ett fel föreligger. Skönhetsfel är bedömningsfrågor.

ÅF kan ju alltid friskriva sig från reklamationsproblem genom att förklara för kunden innan köpet att skinnklädseln har speciella egenskaper och kan förväntas spricka efter 12 månader.

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.