Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

En burk startgas borde ge nånting, hmmm.. men att spridarna är torra?? Får se vad som hender när reläet är bytt.
Tror faktisk du kan kastbyta relän'a vid exp.kärlet då dem är likadana. Ett går till spridarna det andra till fläkten på kondensorn framför kylaren.(om jag minns rätt).

R.
roh66 skrev:En burk startgas borde ge nånting, hmmm.. men att spridarna är torra?? Får se vad som hender när reläet är bytt.
Tror faktisk du kan kastbyta relän'a vid exp.kärlet då dem är likadana. Ett går till spridarna det andra till fläkten på kondensorn framför kylaren.(om jag minns rätt).

R.
Ja eller hur?

Vet inte om spridarna är torra, har inte kollat. Men stiften är snustorra, luktar visserligen bensin men det säger inget.

Kan det funka att kasta om reläna? Jag provar det först så får vi se, jäkligt smart i såfall!
roh66 skrev:En burk startgas borde ge nånting, hmmm.. men att spridarna är torra?? Får se vad som hender när reläet är bytt.

R.
Reläna var exakt likadana men gjorde ingen skillnad när jag bytte plats :(
Sitter kedjan kvar på plats?

R.
Efter 1 timmes startförsök så startade plötsligt bilen och gick helt ok i ungefär 10-15 min, därefter började motorn bluddra vid låga varv och vid gaspådrag från tomgång så bluddrar den till så pass att motorn nästan stannar. Tillslut så dog motorn igen och gick inte starta, ju varmare motorn blev dessto sämre gick den. Vad skulle detta kunna tyda på?
Kompe skrev:Sitter kedjan kvar på plats?
Ja nu startade bilen så rimligtsvis borde kedjan sitta på plats =)
Att den går sämre när den blir varm kan säkert bero på många olika saker. Men jag har haft liknande symptom vid tre tillfällen och då har det löst sig med byte av rotor och fördelarlock. Senast på min 940, trots att det fanns gnista på stiften och fördelarlocket inte såg så värst dåligt ut så var det boven.
andreasw skrev:Har du kollat kamaxelgivare samt vevaxelgivare?
Nej inte ännu, i och med att den startade i dag, men successivt gick sämre i takt med att värmen steg så kan jag inte riktigt se något samband med ovan nämda givare, eller har jag fel?

Jeppe940 skrev:Att den går sämre när den blir varm kan säkert bero på många olika saker. Men jag har haft liknande symptom vid tre tillfällen och då har det löst sig med byte av rotor och fördelarlock. Senast på min 940, trots att det fanns gnista på stiften och fördelarlocket inte såg så värst dåligt ut så var det boven.
Har läst runt lite och ett flertal fall med liknande symptom har berott på just oxiderade fördelarlock och rotor, går ner och plockar isär den så får vi se.

Nått man bör tänka på när man tar bort fördelarlocket?

Tack!
Nemic skrev:Har läst runt lite och ett flertal fall med liknande symptom har berott på just oxiderade fördelarlock och rotor, går ner och plockar isär den så får vi se.

Tack!
Vet ej exakt hur det ser ut på din motor, men att plocka bort ett fördelarlock brukar inte vara några problem, det viktiga är att hålla koll på vilka tändkablar som skall sitta var, ta ett foto innan eller skriv på tejpbitar.
Och som sagt, fördelarlocket kan vara dåligt utan att det går att se med blotta ögat, så har du möjlighet att införskaffa ett annat så prova med det.
Jeppe940 skrev:
Nemic skrev:Har läst runt lite och ett flertal fall med liknande symptom har berott på just oxiderade fördelarlock och rotor, går ner och plockar isär den så får vi se.

Tack!
Vet ej exakt hur det ser ut på din motor, men att plocka bort ett fördelarlock brukar inte vara några problem, det viktiga är att hålla koll på vilka tändkablar som skall sitta var, ta ett foto innan eller skriv på tejpbitar.
Och som sagt, fördelarlocket kan vara dåligt utan att det går att se med blotta ögat, så har du möjlighet att införskaffa ett annat så prova med det.
JÄTTE stort tack Jeppe940!

Skrapade bort oxidationen, satte tillbaka fördelartlocket och den startade snabbare än någonsin tidigare, blev som en helt ny bil.

Tack till samtliga som kommit med tips i tråden!
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]