Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av tantgrön
Hej, hoppas att det här hamnar rätt!

För ett knappt år sen fastnade köpte vi en bättre begagnad V70 från 2007. Bilen hade sina skönhetfel, men gick fint och hade ett bra pris. Allt har fungerat bra sedan dess, tills idag vid besiktningen. Vi fick nedslag på att vi hade tonade sidorutor fram, men inte någon film, utan hela glaset. Vi blev minst sagt lite förvånade, för att inte säga ledsna, eftersom bilen är så pass "ny".

Nu undrar vi överom vi är ensamna om att tycka att det är något som vi skulle ha blivit upplysta om vid försäljning, eller är det så pass nytt att det inte gällde för ett år sedan? Om det gällde redan då, kan vi ha någon chans att få återförsäljaren att ta det, eller en del av det, för två främre sidorutor kostar väl en del att byta? VI kan ju säga direkt att det inte är aktuellt att ta ur rutorna vid nästa besiktning, eller sätta i godkända enbart för det tillfället, som killen på besiktningen gjorde.

Är det för övrigt något som det anses att gemene man ska ha kunskap om att bilen man köper inte är utrustad så att den inte kan klara en besiktning?
Har varit med om en exakt samma sak. Köpte en en s40n, besiktningen klankade ner på framrutorna var för mörka, åkte upp till firman jag köpt bilen av 2 år tidigare. Efter en del gnäll och hot så tog firman kostnaden. Firman ska trots allt sälja en bil som ska klara besiktningen.
Är rutorna bytta av någon tidigare ägare tro..? På fabriken sätter de ju inte i rutor som har en toningsgrad som inte är godkänd.
KARDOX skrev:Har varit med om en exakt samma sak. Köpte en en s40n, besiktningen klankade ner på framrutorna var för mörka, åkte upp till firman jag köpt bilen av 2 år tidigare. Efter en del gnäll och hot så tog firman kostnaden. Firman ska trots allt sälja en bil som ska klara besiktningen.
Då vet vi i alla fall att det kan vara möjligt, det är en större Volvoåterförsäljare, så förhoppningsvis så kan man diskutera fram något.
llesrof skrev:Är rutorna bytta av någon tidigare ägare tro..? På fabriken sätter de ju inte i rutor som har en toningsgrad som inte är godkänd.
Nu vet jag inte så mycket om rutor, men vi har uppfattat det som rutorna är original, det står t.ex Volvo i rutornas hörn, men det kanske inte säga något egetligen? Senfinns det bara en tidigare ägare, och det är ett lokalt företag, och för mig känns det i alla fall inte jättetroligt att de skulle byta till rutorna på eget bevåg, men åter igen, I'm all opinion and no facts..
Användarvisningsbild
av joel80
Ring o prata med konsumentvägledare i stan du bor i. Troligen har du konsumentköplagen på din sida här även om det gått ett år. Det är den du ska luta dig mot när du pratar med firman.. låt dem inte försöja få det till försäkringsärende med självrisk eller att nån garanti för bilen redan gått ut.
av tantgrön
joel80 skrev:Ring o prata med konsumentvägledare i stan du bor i. Troligen har du konsumentköplagen på din sida här även om det gått ett år. Det är den du ska luta dig mot när du pratar med firman.. låt dem inte försöja få det till försäkringsärende med självrisk eller att nån garanti för bilen redan gått ut.
Tack för tipset! De hade tyvärr inga telefontider under resten av dagen, men de har fått ett mail, och har jag inte hört något i morgon får jag försöka då igen.
av Tobzter
Är ni helt säkra på att de inte sitter någon film på rutan?
av tantgrön
Tobzter skrev:Är ni helt säkra på att de inte sitter någon film på rutan?
Jag är så säker som jag kan vara, och besiktningskillen hävade också att det var tonat i glaset, och inte film.
unlock26 skrev:Rutorna urplockade och nån som är duktig på att montera solfilm då är det nog lätt att missa att se kanten runt rutan.

Skulle vilja se en bild på hur mörka dom är.
Den första meningen förstår jag inte? Jag ska försöka ordna fram en bild om det hjälper. Hur bör den vara tagen för att ni ska se/förstå något?

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]