Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan finns här nåt liv i denna tråden innu ?

Är också intresserad av en 2,5Ft men undrar hur det har blivit med ventiljusteringen var 9000mil eller vad, det var, är det fortfarande så på dessa ?

Hur bra är det egentligen att köra tillexempel en tank etanol sen en tank bensin och hålla på så ? har det ingen betydelse för motorns livslängd ?
Användarvisningsbild
av FWH
Jag ligger på 1,7 med E85 enligt färddatorn i snitt, men då med Polestar mappning och automat.
Säkert närmre 2 i verkligheten alltså eftersom att färddatorerna oftast är lite optimistiska.

2 motorhaverier på drygt 7000 mil, bränslepump och spridare.
Detta med Euro 5 motorn, vet inte hur mycket som skiljer mot den tidigare Euro 4 motorn.

...och sedan dörrar som inte går att stänga på vintern.

Hade jag köpt en beggad 2,5 FT? Nja.... (bara mina $0.02)
VolvoFreak89: Just så som du beskriver att köra på E85 ena gången och bensin andra gången har visat sig ge mycket problem. I alla fall om du läser igenom trådarna här vad det gäller F-motorerna.
Håll dig till ett och samma bränsle hela tiden. (Varför skall man variera? :shock: )
Bara hålla sig till E85. Min 2011 FT 2.5 manuell drar just nu enligt färddatorn 1,4 med enbart stadskörning. Och då gasar jag på rätt ofta. Skatten på en manuell ligger på strax över 1200 kr efter 5 år från regdatum.

Såg att automat låg på strax över 1400 kr.

Jag hade inga som helst problem med mina dörrar i vintras (enda vintern jag haft bilen hitills) kan jag väl nämna också.
Rådlös skrev: (Varför skall man variera? :shock: )
Det är väl det som är poängen med Flexifuel att du skall kunna variera mellan bränsletyperna. Bilen är ju typad för två bränslen så det är ju riktigt illa om den inte håller för det.
Guligan: " Bilen är ju typad för två bränslen så det är ju riktigt illa om den inte håller för det."

Jo, jag håller med dig om det, men om man läser flera frågor här på forumet så är det en tendens att det fungerar sämre för dom som inte håller sig konsekvent till ett bränsle hela tiden. Adapteringen skall ju göras på ett visst sätt. Jag kör alltid på E85 så jag har inga dåliga referenser, men tydligen blir det "kaos" i styrdatorn om man inte har gjort rätt.

En hypotetisk fundering: Kan det vara så att den som upplever att bilen går konstigt efter bränslebyte och ofullständig adaptering får "panikkänsla" och fyller på ännu mer av det "felande" bränslet? Och styrdatorn får också en sorts panik och börjar om med adapteringen. Med påföljd att bilen fortsätter att gå konstigt. Man kanske skulle behöva en restknapp i sådana lägen.
Om man har utrustning så att man kan läsa av OBD2-uttaget hela tiden kanske man ser vad som felar?
Intressant ändå att en flexifuel (oavsett märke egentligen) ligger 10-20 tkr under en motsvarande bil för ren bensindrift, detta trots att etanol nu är 1/3 billigare än bensin och alltså billigare att köra på samt dessutom (tycker nog de flesta) mer miljövänlig. De kortare serviceintervallerna spelar mindre roll för flertalet då några år gamla bilar i allmänhet rullar max ca 1500 mil/år. Så det som förklarar prisdiffen måste ju vara a/ "etanolskräck" (befogad eller ej), b/ dyr 9000-service med ventiljustering, c/ att etanolbilen faktiskt innebär fler och dyrare problem.
PH
Användarvisningsbild
av joel80
Jag körde em flexifuel i ca 3 år och tankade kanske var 5e tank bensin på sommaren och bara bensin dec-feb. Fick inga problem som liknar dom här ovan. Det kunde kännas att bilen typ gick lite sämre första km efter byte men sen blev det bra.
Låter ju som köpläge då för beg F/FT... Som sagt bränslekostnaden mindre om man kör på E85. Årsservice skall ju ändå göras och är man rädd för dyra etanolrelaterade problem så är det ju bara att tanka BF95.

Det blir stora kostnader även när en dieselmotor går sönder - vilket vi ju sett exempel på forumet senaste tiden att de kan göra...
perhall skrev:Intressant ändå att en flexifuel (oavsett märke egentligen) ligger 10-20 tkr under en motsvarande bil för ren bensindrift, detta trots att etanol nu är 1/3 billigare än bensin och alltså billigare att köra på samt dessutom (tycker nog de flesta) mer miljövänlig. De kortare serviceintervallerna spelar mindre roll för flertalet då några år gamla bilar i allmänhet rullar max ca 1500 mil/år. Så det som förklarar prisdiffen måste ju vara a/ "etanolskräck" (befogad eller ej), b/ dyr 9000-service med ventiljustering, c/ att etanolbilen faktiskt innebär fler och dyrare problem.
PH
När det gäller ventiljusteringen vid 9000 mill service!!
Så pratade jag med en på volvo verkstad. Han förklarade så här, justeringen är inte bunden till nångon årsmodell, det är nått med motornr att göra ,
plus att du behäver inte göra justeringen om du inte vill det är upp till kunden sa han.
det ja tyckte var lite sjuk är om du vill att de ska kolla på det där med ventiljusteringen, och de inte behöver göra något så måste du ändå punga ut med 11tusen efetrsom det är ett så stort ingrepp sa han
och han kunde inte förklara vörför man gör det. Han sa även att han hade haft hitils 4 bilar och ingen behövde justeras !! men det måste väll finnas nått billigare sätt att bara kunna kolla det ELLer ?
Mvh Johan
Ps bilen ja har köpt så kommer ja åka på denna service om ja vill
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
spridare tätring

Tackar hjärtligt för alla svar fåt[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E