Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hejsan!

Har brottats med lite ryckig motor och svajig tomgång ett tag. Idag efter jobbet provade jag att spruta lite startgas kring insuget på motorn och märkte då att jag hade ett läckage.. Läckaget var vid 4e cylindern just vid vevhusventilationen. Ger startgas utslag på en dålig spridartätning? Vilka symptom kan man ha om spridarna är dåliga?

Motorn rycker ganska friskt vid tomgång / lätt gaspådrag. Trodde det berodde på tändningen men jag har skruvat och skruvat men aldrig fått det riktigt bra.. Någon som har några tankar kring detta?
Senast redigerad av 2 andreasw, redigerad totalt 0 gång.
av 940turbomannen
Har man dåliga spridartätningar brukar man kunna se att bensin läcker ut, spreja startgas på slangarna som går till tomgångsmotorn och på det tjocka plaströret som går till luftburken och se om den suger luft där. tror inte det är fel på dina spridartätningar för då hade det nog läckt ut bensin med.
Användarvisningsbild
av päpplet
Skulle mer satsat mina pengar på insugspackningen, den brukar vara kass
Användarvisningsbild
av andreasw
Insugspackningen skall vara bytt, det verkade heller inte vara läckage kring den. Motorn rusade när jag sprutade startgas vid 4e cylindern / vevhusventilationen.

Det låter väldigt burkigt ifrån avgassystemet, som att den misständer! Kan det bero på tjyvluft? Det luktar även väldigt "fränt" på nåt sätt,antingen väldigt mycket oförbränd bensin eller bränd glykol. Men har inget symptom vad gäller topplockspackning!

Nytt och bytt:

Växellåds och Motorolja.
Oljefilter
Kamrem + spännare
Tändstift
Fördelarlock
Tändkablar
Mindre vacuumslangar

Rengjort tomgångsmotor och gasspjäll.

Vet inte om det var inbillning men när jag drog ut spridare 4 så gjorde det väldigt lite skillnad. Tycker det blev liknande symptom på alla jag drog ut...a
Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]

Vad händer om man bara kopplar ur sladden til[…]

Läser ut med en elm-bt android