Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
"2,5t som i ditt fall klarar en skuren ac pump utan motorhaveri"

Jag vill gärna tro dig men enl Volvo så är det lika stor chans att den rasar.
Dock finns det helt nya motorer hos JB för 25000:- men bara den summan är avskräckande.
Användarvisningsbild
av Anders E
Skulle vara intressant att se en sprängskiss på den klena kamremskåpan.
Volvo borde ju ta fram ett förstärkningskit.
av Sharkbait
Anders E skrev:Skulle vara intressant att se en sprängskiss på den klena kamremskåpan.
Volvo borde ju ta fram ett förstärkningskit.

Volvo SKALL, inte bör, återkalla dessa bilar för att montera dit "förstärkningskit".

Det är inte ägarna som har skapat detta problem, utan detta är Volvo som har skapat detta problem. Inte första eller den sista gången.
Användarvisningsbild
av Anders E
Det är ju en sak att man efter 60mån får betala ett byte av tex en spindelled själv men ett motorbyte.....
av svedan
cane skrev:Motorhaveri är inget roligt - och kanske upplevde jag detta idag på min V70II MY08 2.4D manuell - 9000 mil.

Inget onormalt som jag kunde se men det luktade ungefär som bränt gummi. .... Den här gången rök det en del under huven och efter en närmare titt såg jag också att en rem hade gått av ....
Är detta samma situation som blir diskuterat här?
Jag är väldigt tacksam för hjälp och kommentarer!
När det hände mig, så förklarades att lagret skär i AC:n med följd att remmen bränns av när AC-axeln inte roterar som den ska. Och luktar.
Den dagen min pajade var jag och hustrun i Norrland och jag passerade en aluminiumindustri som var kund till mig. Jag sa "att känn lukten, dom verkar bränna hårt idag"!! Fast sanningen kom 5 minuter senare i 120 knutar på motorvägen. Tjoff så blev man utan servo, både för händerna och fötterna...och motor.
av Martinhellström
Tråkigt att det händer, men jag kan fortfarande inte få ihop VARFÖR det händer. kan inte något duktig volvomek förklara teorin varför det inträffar, och vad som behöver göras för att förhindra att det inträffar?
Jag har för mig att kompressorremmen sitter utanför aggregatremmen, om nu lagren skär i kompressorn så kommer kompressorns remskiva att stanna, denna är mindre än vevaxelns remskiva så remmen borde teoretiskt slira på kompressorns remskiva tills den blir överhettad smälter och går av.
Men hur i h...vete kan nu denna remmen orsaka att kamremmen hoppar ur sitt läge med mottorras som följd?
Kamremmen sitter ju innanför både aggregatremmen och en plastkåpa?
Användarvisningsbild
av apersson850
Såvitt jag förstått är det så att när hjälpaggregatsremmen går av finns det inte tillräckligt täta väggar mellan dess normala löpväg och där kamremmen sitter, för att säkert förhindra att den brustna remmen kommer åt kamremmen, släpas med av kamremmen, går runt kamremmens hjul och då ställer till allsköns otrevligheter bland den mekanik som kamremmen driver.
Användarvisningsbild
av Anders E
apersson850 skrev:Såvitt jag förstått är det så att när hjälpaggregatsremmen går av finns det inte tillräckligt täta väggar mellan dess normala löpväg och där kamremmen sitter, för att säkert förhindra att den brustna remmen kommer åt kamremmen, släpas med av kamremmen, går runt kamremmens hjul och då ställer till allsköns otrevligheter bland den mekanik som kamremmen driver.

Ett klart fall av tillverkningsfel!

Ska se vad Teknikens Värld svarar.
av Hightower203
Om man nu vill kontrollera om bilen man köpt/ska köpa har ac-kompressorn bytad eller vidgjord var vänder man sig då? Sorry om OT..
av AndS
Hightower203 skrev:Om man nu vill kontrollera om bilen man köpt/ska köpa har ac-kompressorn bytad eller vidgjord var vänder man sig då? Sorry om OT..
Det är lite lurigt detta. Utifrån tidigare trådar verkar det kunna vara så att tidigare utbytta kompressorer kan ha ersätts med samma modell.
Finns någon tråd om att det skulle komma en ny kompressor under 2012, men detta är bara vad jag läst här på forumet.
Men det bör någon Volvomek här på forumet kunna besvara.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 11

Felkod på en abs-sensor beror knappast p&ari[…]

Min erfarenhet med just dem kompressorer och ljud […]

finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]