Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tjenare igen!
Petar lite i denna tråden igen ang slangvärmare Calix RE480. Hade tänkt att sätta en sådan på min kärra men fick höra idag att den har tendens att bränna sönder en av slangarna. Är det någon av er som har hör något om detta? Det suger ju lite om man är några mil hemifrån och får larmet att motorn ska stoppas direkt. :-(O)
Tack för en jättebra guide- gjorde detta på min xc70 d5, hade jag haft denna guide då, så hade det underlättat. Monterade slangvärmare på min bil som komplement till dieselvärmaren som jag redan använde som parkeringsvärmare, dels för mycket kortkörning vilket jag hört skull dra ut batteriet, dels för att jag har en plats med elstolpe.... Så här i efterhand kan konstateras:
-Slangvärmaren kräver lååååång inkopplingstid för att värma motorn, längre än vad automatiken i stolpen ger. Cirkulationen verkar inget vidare, men tempmätaren börjar röra på sig redan efter ett par hundra meter vid ca -10. Använder jag dieselvärmaren som ju har en cirkulationspump så hoppar mätaren upp till andra strecket direkt vid start. Har aldrig varit med om att dieselvärmaren dragit ur batteriet, trots att den använts varje morgon, och bilen sedan körts ca 5 km till jobbet.
Kanhända var montaget av elvärmaren helt onödigt-även som kupevärmare är ju dieselvärmaren betydligt effektivare en kupevärmaren jag har...
-Calix anvisningar för hur värmaren kopplas in och slangarna sättas är tunn, kunde inte få fast värmaren dikt mot oljekylaren som på bilden, utan för mycket böjveck på slangen, så den hänger fritt en bit ifrån oljekylaren, men sitter ju ändå stadigt i slangarna och elkontakten.
Har ett litet kylarvätskeläckage efter monteringen vilket verkar bero på att de medföljande vanliga slangklämmorna klämmer ojämt på volvos tunns orginalslangar (funkar utmärkt på calix tjocks slangstump)
- Jag skruvade fast kupevärmaruttaget direkt mot karossen över den tejp som syns på bilden, då hamnar det mer urvägen, förstår inte riktigt iden men plåtinfästnigen!?
Henryk skrev:Tack för en jättebra guide- gjorde detta på min xc70 d5, hade jag haft denna guide då, så hade det underlättat. Monterade slangvärmare på min bil som komplement till dieselvärmaren som jag redan använde som parkeringsvärmare, dels för mycket kortkörning vilket jag hört skull dra ut batteriet, dels för att jag har en plats med elstolpe.... [...]
I ditt fall hade det nog räckt med en laddare till batteriet.
Exakt (fast hade väl blivit tvungen att tjuvkoppla elstolpen, så att laddaren kan gå längre) Skulle nog inte gjort nångonting alls egentligen, men måste drabbats av dumsnålhet, ville väl ha valuta för de hundralappar jag betalar extra för el-p. :-)
Måste bara få tacka för guiden, monterade igår på en XC70 D5 mha denna igår.

En sak jag noterade igår vara att efter jag lyckats få ner den främre luftstyrningen (tog ett tag pga av att dieselvärmaren är monterad så att skruven på vänster sida var galet svår att komma åt) var att det fanns ett hål i luftstyrningen som gör att man slipper ta ned den för att komma åt och tömma kylaren. Kan ju vara värt att kika efter om nån fler ska göra samma procedur!

Tack igen för en bra guide!
Hej, nu när det börjar bli kallare så har jag tänkt montera motor och kupévärmaruttag på min V70 2.5T -05. Känns som att det bästa alternativet är Calix slangvärmare? Skulle man inte ändå kunna köpa fästen och clips löst som reservdelar från Volvo?
midnight skrev:Tjenare igen!
Petar lite i denna tråden igen ang slangvärmare Calix RE480. Hade tänkt att sätta en sådan på min kärra men fick höra idag att den har tendens att bränna sönder en av slangarna. Är det någon av er som har hör något om detta? Det suger ju lite om man är några mil hemifrån och får larmet att motorn ska stoppas direkt. :-(O)
Det är RE480 till typ alla femcylindriga Volvo, enligt Calix då. Fungerar hur bra som helst, om den är rätt monterad. Det är rätt vanligt att folk som själva beställer delar på nätet inte inser att det behövs en monteringssats för att elementet ska bli rätt placerat och cirkulationen ska fungera.

Om du monterat fel gäller inga garantier. Samma gäller när någon monterar slangvärmare på eget bevåg på en motor som egentligen inte ska ha det.

Volvos originalvärmare är en strålvärmare på motorblockets utsida, och varför dom valt en sån lösning (trots att det är Calix som tillverkar prylarna) är det nog ingen som vet. Kanske för att man slipper klabba med kylarvätska när man monterar dem, jag vet inte. Men slangvärmare är bättre. Man tycker att motoringenjörer som själva använder calix/defas produkter dagligen skulle begripa det.

Defa har inga skilda monteringssatser utan monteringsdelarna ingår i kartongen med elementet. Följaktligen kan det alltså finnas samma element i många olika defa-kartonger. Det är ett tips att lägga bakom örat om du behöver ett nytt element och det som egentligen ska passa din bil är slutsålt. Vad dom olika artikelnumren innehåller står längs bak i defa-katalogen. ;)
Kan svara mig själv då, delarna går att köpa löst. Dock kostar konsol för montering av uttaget i bilen 252,50 och värmeskyddsslangarna som ska dras över kablar 191,90 per styck. Utan de tre sakerna så blir det ca 207,70 för konsolen till förgreningen, de muttrar och skruvar som Volvos sats har och deras buntband för att fästa kablarna.

Så köper nog buntband och den andra konsollen från Volvo, men tillverkar den dyra själv och hur noga är det med de värmeskyddslangen? Tänkte ev testa med att använda denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... old-79449/

Du kan vrida lite gran och dra samtidigt, misst&[…]

Vilket pill, då har du att göra. :-) […]

Hjälp! Får felkod P030300 med den enkla[…]

Powershit lådan, läs på förs[…]