Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mathias82
#476219
okej!

hade isär ECUn idag, hittade 2 spruckna lödningar som går till kontakten till abs pumpen. lödde om dessa och ska montera ihop imorgon, typiskt att man glömde köpa silikon :twisted:
av capman
#485167
Jag har precis fått samma problem med att ABS och Tracks lamporna börjat lysa, tänkte ta och mäta lite också men vart sitter ECU'n nånstans och hur ser den ut?
av volvotomas
#488003
mathias82 skrev:Hej!

Som många andra har även jag lyckats få ABS och TRACKS lamporna att lysa.

Har precis varit ute och Ohm mätt kontaktstycket som man ansluter på ECUn
enligt beskrivning jag hittade här på forumet.

Alla givare visade straxt över 1000 Ohm, dvs omkring 1000-1025 Ohm förutom
givaren på vänster framhjul, den visade 807 Ohm. kan det vara den som spökar?

Läste även att hastighetsmätaren går på VF givare men den fungerar som den ska.

Dock har jag problem med startkontakten i tändningslåset, dvs att när jag startat bilen
och släpper nyckeln så är alla lampor runt om bilen släckta, kupéfläkten är död liksom all
instrumentbelysning, förutom motorn som går som vanligt.

Då får jag liksom vrida försiktigt tillbaka nyckeln så allt hoppar igång.

Så jag undrar alltså, 807 Ohm är det en OK siffra eller bör den givaren bytas?
Kan det vara startkontakten i tändningslåset som utlöser detta problem?
( Ny startkontakt är beställd idag 9/12 och får denna imorgon)

Vet att det finns massvis utav trådar om just ABS/TRACKS men i dessa hittade jag ingenting
om vad som gäller om Ohm talet är straxt under 1000 Ohm.

Så kära Volvo ägare med lite kunskap om detta område, hjälp en förvirrad man att kunna ge sin älskade det hon behöver :D

// Mathias
Hej var hittade du infon om värderna på givarna mvh Tomas
av totte48
#784327
Hej!
Har problem med ABS / Tracs larm på min V70 98. har konstaterat att givare vänster bak ger ett oändligt ohm värde, de övriga visar strax över 1000 ohm men hur får jag av givaren den verkar ha oxiderat fast. kan man ta av bromsskiva för att komma åt från det hållet? Någon som har haft motsvarande problem
av totte48
#784636
Hej!
V70 98
Vill berätta hur det gick med att ta av ABS givarna bak, det blev till att ta av bromsskivorna där kunde jag genom ett av hjulbult hålen i navet få in ett 8mm borr och knacka ut givaren. Jag rengjorde hålet från rost med en liten rundfil och ett sandpapper, lite fett sen gick den nya givaren att få på plats. För att få upp kabeln till kontaktstycket som sitter till höger under främre luckan i lastutrymmet, lossa locket till bensinpumpen där kabeln går ut, själva genomföringen går inte att se, jag klippte, efter att ha märkt ut vänster och höger, av kontaktstycket och skalade av ytterhöljet på kabeln och tejpade ihop den med den gamla kabeln och drog på så sett in den genom genomföringen, sedan lödde jag samman kablarna och och anslöt. vid ohm mätning var det strax över 1000 ohm på båda sidor. ABS larmet försvann inte förrän jag kört ca: 100 m

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]