Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Media
Har ställt denna fråga tidigare, men är fortfarande ytterst konfunderad hur det förhåller sig.

Är det någon risk att AWDn går sönder när de gör bromsprov på besiktningen på en XC70 ´08?

Fick lite olika svar här senast så jag ringde lokala Volvoverkstaden som menade att för att vara säker är det lika bra att kräva alternativt bromsprov. Hörde vidare med en bekant som jobbar på Volvo i Gbg och han hävdade i sin tur att det inte var någon fara alls att bromsa med den typ av AWD som finns i min bil... såååå vad gäller egentligen?
av least
Volvos AWD håller säkert alldeles utmärkt för ett bromsprov utvecklat för RWD/FWD, men det är inte säkert att alla märken har samma tålighet.
Misstänker det är därför som Bilprovning gör ett alternativt bromsprov.
av AnkaN7893
Tändningen måste vara avslagen om man ska göra bromsprov i bromsbänk och man har Haldex, den aktiveras elektroniskt. Det gamla systemet krävde annat bromstest
Användarvisningsbild
av Media
AnkaN7893 skrev:Tändningen måste vara avslagen om man ska göra bromsprov i bromsbänk och man har Haldex, den aktiveras elektroniskt. Det gamla systemet krävde annat bromstest

.....är det ett tryck på start/stop-knappen som man menar då eller ska nyckeln tryckas ur för att tändningen helt ska slås av?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Kan någon förklara detta i detalj.

1. Fördelen med Haldex ska ju vara att så fort man bromsar kopplas 4WDn ur blixtsnabbt och varje hjul bromsas individuellt med ABS/Stabilitet, det ska ju vara den stora fördelen med Haldex mot bilar som har konstant 4WD som subau och quattro. Varför behöver man då slå av tändningen under bromsningen ?

2. Vad kan skadas under bromsprovet som bara är några sekunder, Värms kopplingen upp snabbare under de få sekunderna man står på rullen än om man kämpar med att dra upp ett tungt släp med fullgas när hjulen har olika bra grepp och slirar olika fort. Även en gammal visco borde ju ha samma uppträdande ? En 2.5T motor utvecklar ju 150.000 Watt på fullgas, det borde ju kunna fresta viscon om någon axel slirar vid start,

Nyfiken ....
Användarvisningsbild
av Brainy
Media skrev:
AnkaN7893 skrev:Tändningen måste vara avslagen om man ska göra bromsprov i bromsbänk och man har Haldex, den aktiveras elektroniskt. Det gamla systemet krävde annat bromstest

.....är det ett tryck på start/stop-knappen som man menar då eller ska nyckeln tryckas ur för att tändningen helt ska slås av?

Dvs provet ska göras utan hjälp från bromsservot?
Användarvisningsbild
av Media
Är det såhär det ska gå till med tändningen alltså?

"""Är bilen så pass ny att det är start och stoppknapp, måste man hålla in den knappen minst 2 s, för att göra bilen "avstängd".
Annars är radioläget på, och då kan det hända att Haldex får för sig att aktiveras = inget bra..."""
Användarvisningsbild
av Media
Häromdagen startade inte bilen när jag som vanligt kopplade ur och tryckte på startknappen. Då upptäckte jag att det i infodisplayen stod att man skulle både koppla ur och trycka ner bromsen, vad berodde detta på?

Stort tack för svar. Då blir det nog av[…]

Bra idéer ni kommer med. Häftmassa ell[…]

Bakre länkarmsbussning

Brukar inte polyuretanbussningar bli stenh&arin[…]

Jag fick en 2a på besiktningen för os&a[…]