Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag är sugen på att konventera min Volvo 850 glt till turbo men är det någon som vet en bra firma som kan fixa det men jag bryr mig nästan inte hur dyrt det får kosta för min bil har ett väldigt högt personligt värde för mig så vill inte byta bil så blir väldigt tacksam för alla svar
MVH Fredrik :D :D
Ursäkta mitt duma svar, men jag tror det låter som du är på väg att skaffa dig dyra problem. Funderar själv på att byta motor till en turbo konvertera motorn jag har. Men känns dumt då bilen går bra nu så det får vänta tills det blir motor ras och jag ändå måste byta motor.
av Tobzter
Billigare smartare i längden att byta till turbo bil istället
..mindre problem på de sättet
lär blir problem o besikt o regga med turbosnurra o finns inga firmor som gör de på en gatbil enda chansen e o regga om den som amatörbyggt men då måste den byggas om en hel del för o gå sfro besikta
av *pettson*
Finns säkert firmor som gör det. Tänker vi på tiden och en standardtaxa samt lite delar så bör du kalkylera med nånstans runt 70.000kr för ombyggnationen om den ska ske seriöst.
Och du kan inte regga bilen med en T5a.
Jag tror inte ens du kan regga den med T5a om du bygger om den så pass att den går som ombyggt fordon, då volvo aldrig lämnade ut några max-uppgifter vad 850 karossen är godkänd för, så det är bestämda siffror på vikt som gäller. Kommer dock inte ihåg siffrorna nu, men det är för lite för att kunna slänga i en T5a.

Din största chans är att slänga i en 'lätttrycksturbo" (193hk modellen) och använda den. Den bör hamna inom gränsvärdet.
Sen lär du ju bygga om resten av bilen så den kan klassas som ombyggt fordon, vilket bl.a. innefattar ett byte av HELA bromssystemet och ombyggd bak-/framvagn.
Sen tillkommer ungefär 12k i besiktning/reggning.

Kan du bygga själv så kan du nog hamna på runt 100k, kan du inte bygga själv - ja då jäklar lär du nog skita pengar. Räkna på bortåt 300-400k.
Och i slutändan får du en bil som går som vilken jäkla 193hk 85x70 som helst, förutom att din har kostat typ 30ggr så mycket.
Här gäller väl samma regler som för 240. Om bilen är reggad första gången senast 31/12 1992 så kan du byta motor om den ligger inom generella hk/Nm gränserna som jag tror är +10%.
Hela motorn inkl styrsystem från en dokumenterad donatorbil, katalysatorrenad.

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]

Hissade upp bilen. Båda sidorna är lite[…]

Mercedes nya batteriteknik gav elbilen 120 mils r[…]