Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Vad har jag för rätt att häva ett bilköp som varit krångligt redan vid nyköpet?

Hämtade ut en ny bil 26/4 2013, beställd och byggd av mig med mina önskemål.
Tyvärr har det varit fel redan från början på allt från felmonterat sportpaket till en tills dags datum lista med 5-6 fabriksfel.

Jag vill inte ens se skiten, den bara står på parkeringen hemma.
Gått 250mil bara och varit inne på verkstad 3 ggr redan.
Dock för olika fel, men nu har listan med alla andra fel tillkommit.

Fick mig ett redigt måndagsexemplar!!!!!

Vad har jag för rättigheter?
av Lövet
1) Låta bilfirman fixa felen. 3 försök per fel har de på sig.
2) Prisnedsättning
3) Hävning av köp. Då måste du betala för nyttan du haft per mil. (Finns formel för det).
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Och det är 1, 2, 3 i den ordningen?
av Lövet
Ja
Användarvisningsbild
av VolvoBengan
Men det står ju även i kll att man kan häva köpet och det är av väsentlig betydelse för köparen, och det är individuellt?
av Lövet
Väsentlig betydelse är typ att du kör taxi med bilen. :wink: Visst kan du sikta på att du går direkt på alternativ 3 men risken är att handlaren sätter sig på tvären direkt och då måste du vända dig till Tingsrätt. Det kan ta bortåt 1 år innan ditt fall tas upp.
Användarvisningsbild
av joel80
Kontakta volvo igen för de nya felen.. kräv att du ska ha lånebil under tiden. (det har du kanske gjort tidigare..)

Har du merkostnader i samband med att du lämnar in bilen (t.ex att du måste ta ledigt från jobbet finns det möjlighet att kräva ersättning för dina kostnader.

Att du ska kunna häva köpet bara sådär är inte troligt, inte så länge som Volvo tar emot bilen och löser de problem du har.

Trist med strul på nya bilar.. men du slipper ju i allafall betala för verkstadsbesöken.. och lånebil. Får dom fixa till alla problem du hittar så kan du kanske bli sams med bilen och börja tycka om den.
av smajlet
Hej

Det är alltid tråkigt när man köper en bil som är ny med mycket problem, och att man inte är nöjd.

Sålde min Volvo V70 och köpte mig en Renault Mégane sport tourer 2011, och trodde jag köpt en ny bil utan problem.

Men nej tyvärr så var det också ett måndagsexemplar.

Jag har haft mängder med problem från dagen då jag skulle hämta bilen från bilhandlarens bilhall till nu.

Jag fick kontakta konsumentverket, Renault Sverige, återförsäljaren och dom erbjöd sig som vanligt att åtgärda problemen vilket dom hade rätt till enligt alla konstens lagar och regler.

Men det hela slutade med mer problem, som skador i form av märken i dörrpaneler bucklor i plåtar lackskador utvändigt och invändigt sönderkörda hjulhus och stänkskydd. Det slutade med omlackering av de utsatta ställena, som sen slutade med att det började fjälla (släppa) i klarlacken osv mm.

Till slut vände jag mig till ARN ditt man måste vända sig till slut i de flesta fallen.

Jag har hålt på nu sen i november 2012 och det är inte taget några beslut om hur de ska bli från ARN:s sida.

1. jag har krävt ett återköp.

2. jag har krävt ett belopp med ersättning för vad det kostar att åtgärda sakerna på annan verkstad, samt diverse andra utgifter som jag haft under alla verkstadsbesök, så som hyrbil förlorad arbetsinkomst mm.

Men Bilfirman motsäger sig alla kundens krav och hänvisar till att dom har utfört reperationer enligt gängse rutiner och enligt kunds önskemål.=/

Jag kan säga att det här har tagit mängder med timmar i anspråk att genomföra, det är svårt att uppskatta tiden som gått till förfogande.

Dokumentera allt du gör varenda liten sak begär att få ut samtliga papper på tidigare reperationer garantiåtgärder och ta bilder om det behövs. Som kund får man oftast inte ta del av utskrivet material eftersom de loggas i deras datorbas.

Skälv har jag tagit mängder av bilder på mina uppkomna skador under verkstadsvändorna samt noterat ner datum, tid, vilken/vilka personer jag varit i kontakt med.

Mvh.

Om du har intresse att fixa lite själv i fram[…]

1986 GLT kamdrivning

Kolla spännhjulet och spännanordningen n[…]

Hej. Är det denna du söker:https://www.s[…]

Handbroms

8-) Jag kan vänta så det får bl[…]