Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Kanske ett visst värde vid försäljning/byte att kunna visa på det.
Har man inte gjort det säljer du i princip en bil som inte är godkänd att köra med. I teorin en orsak att betala mindre för bilen då den kräver åtgärd ;-)
av AndS
Droopy skrev:Ja, lär ju inte finnas många som regbes pga att de tryck in ett chip el monterat en box, trodde det var något speccifikt för polestar att man skulle regbes bilen,
Du kan inte regbesikta de andra då de saknar intyg från Volvo, dvs kan aldrig bli godkända för högre effekt
Användarvisningsbild
av Anders E
Men varför inte regga om man kan det?

Visst, det kostar några spänn men jag är övertygad om att man
får igen det när man säljer.
Användarvisningsbild
av Giggs
Min bil var redan optimerad när jag köpte den och hade ej blivit regbesiktad efteråt. Fick inga papper alls med vid köpet.
Väl hemma bad jag min servicetekniker kolla upp detta och jag fick en historik utskriven där man såg att den hade blivit optimerad, med datum osv.
Ska man behöva leta upp vilken ÅF som gjort optimeringen och sen be dom skicka intyg? Verkar krångligt..
Bilen ska in på första besiktningen snart så tänkte passa på o få det gjort.
av Droopy
Anders E skrev:Men varför inte regga om man kan det?

Visst kan man regga om man vill, jag undrade mer vad grejen med att regga varl i min värld gör det varken till el från, om det nu inte är olagligt som vissa menar.

Vid försäljning spelar det ingen roll, du får aldrig igen en ettöring på ett trim iaf.
av AndS
Droopy skrev:
Anders E skrev:Men varför inte regga om man kan det?

Visst kan man regga om man vill, jag undrade mer vad grejen med att regga varl i min värld gör det varken till el från, om det nu inte är olagligt som vissa menar.

Vid försäljning spelar det ingen roll, du får aldrig igen en ettöring på ett trim iaf.
Vid ett inbyte har du en bil med högre effekt, vilket även bilhandlaren kan använda som argument, t.ex. 205hk/450Nm istället för 163hk/340Nmm. Så vår inköpta 2.4D är idag en D5 efter uppgraderingen, kolla listpriser så ser du prisskillnad och jag kan påvisa det genom regbesiktningen.
Är den inte regbesiktad fungerar det inte så bra såvida man som handlare vill sälja en "olaglig" bil som inte är tillåten att köra (i teori).
Om det sedan blir så när den ska bytas, inte en aning.
Användarvisningsbild
av Guru
Giggs skrev:Min bil var redan optimerad när jag köpte den och hade ej blivit regbesiktad efteråt. Fick inga papper alls med vid köpet.
Väl hemma bad jag min servicetekniker kolla upp detta och jag fick en historik utskriven där man såg att den hade blivit optimerad, med datum osv.
Ska man behöva leta upp vilken ÅF som gjort optimeringen och sen be dom skicka intyg? Verkar krångligt..
Bilen ska in på första besiktningen snart så tänkte passa på o få det gjort.
Börja med din lokala ÅF och be dom fixa intyget. Borde inte vara något problem. Möjligvis kan det kosta en krona då det innebär lite jobb för dom?
Användarvisningsbild
av MartinS
AndS skrev: vår inköpta 2.4D är idag en D5 efter uppgraderingen
Nej, bilen blir aldrig en D5:a, men motorn kan vara identisk och lämna samma effekt.
Användarvisningsbild
av Guru
MartinS skrev:
AndS skrev: vår inköpta 2.4D är idag en D5 efter uppgraderingen
Nej, bilen blir aldrig en D5:a, men motorn kan vara identisk och lämna samma effekt.
MY08 D5 har 185hk/400Nm. Men det enda som skiljer de tre, 2,4D, D5 och Polestar är mjukvaran och emblemet på bakluckan. Same same but different?
Venturatuning T8 2024

Hur ser vridmoment ut vid dessa olika mappar? L&[…]

Sista månaderna också nu med "[…]

@apersson850 , Ja bara man ser till att elmotorn […]

dragkrok avtagbar

Komplettera med vilken årsmodell och modell[…]