- mån 02 sep 2013, 02:45
#783900
Ligger sömnlös o läser forumet. Verkar råda delade meningar/erfarenheter kring frågan om partikelfilter på 2.0d....kan på flera ställen läsa att de med 2.0d har bytat partikelfilter då det ingått i servicen och att de då varit förbannade för att försäljarna de köpt bilen av inte nämnt vilken kostnad det innebär..
Lutar åt en 2.4d...helst my10 pga billigare skatt och förbrukning samt nyare tystare motor efter den läsningen om 2.0d.
andreas_lofgren skrev:2.4d kräver normalt sett inte partikelbyte alls. Kamremsbyte vid 18000 mil.
2.0d har heller inget intervall. (Nej, trots att den har det när samma motor sitter i S40/V50 - olika filtertyper). Kamremsbyte vid 24.000 mil
1.6DRIVE innan 2012 kräver partikelfilterbyte vid 12.000 mil enligt servicebok (eventuellt kan det dröja lite längre lampan lyser) och påfyllning av additiv var 6000e mil. Det gör servicekostnaden högre än de övriga två.
Ligger sömnlös o läser forumet. Verkar råda delade meningar/erfarenheter kring frågan om partikelfilter på 2.0d....kan på flera ställen läsa att de med 2.0d har bytat partikelfilter då det ingått i servicen och att de då varit förbannade för att försäljarna de köpt bilen av inte nämnt vilken kostnad det innebär..
Lutar åt en 2.4d...helst my10 pga billigare skatt och förbrukning samt nyare tystare motor efter den läsningen om 2.0d.