Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

FÖR DIN EGEN OCH ANDRAS SKULL, SMÖRJ INGA BROMSOK!
Olja får endast finnas inne i bromsoken. Kommer det ut på bromsskivorna så förlorar du ju bromsförmågan. Det heter lite slentrianmässigt "bromsolja" men det är inte olja i vanlig bemärkelse. Det är andra vätskor.
Rådlös skrev:FÖR DIN EGEN OCH ANDRAS SKULL, SMÖRJ INGA BROMSOK!
Olja får endast finnas inne i bromsoken. Kommer det ut på bromsskivorna så förlorar du ju bromsförmågan. Det heter lite slentrianmässigt "bromsolja" men det är inte olja i vanlig bemärkelse. Det är andra vätskor.
Det är inte bra att smörja oken av andra anledningar också. Gummit i tätningarna och damaskerna på oken tål inte vanlig olja utan sväller då och kommer släppa in en massa skräp och fukt som gör att kolvarna i oken rostar.

Det vanligaste felet om oken kärvar (det kan fortfarande vara anliggande handbroms, kärva glidpinnar och belägg) är att kolvarna är rostiga och då får man dom aldrig bra utan att byta antingen själva kolvarna eller hela oken.

På bilar som stått länge osv fungerar det ibland att motionera kolvarna
Har provat lite idag igen. Inga felkoder fortfarande, och bilen dricker bränsle som bara den..

Provade att rycka ur kontakten till lambdasonden, den som sitter på torpedväggen. Ingen skillnad, och INGEN felkod eller lysande lambdalampa. Märkligt tycker jag, kan det vara riktigt?

Jag provade bara med bilen på tomgång på gårn om det har betydelse?

Förra årets bes. visade på 1,02 i lambdavärde.

Tacksam för svar
/Andreas
Ditt lambdavärde säger att slutresultatet blev en mager blandning, dvs mer luft än bränsle. Om din lambdasond också har uppfattningen att bilen går magert kommer den att rapportera till styrenheten att det ska feta på med mer bränsle. Ett luftläckage i avgassystemet kan ge högt lambdavärde vid besiktning. Vad hade du för värden på HC och CO?
Allinug skrev:Ditt lambdavärde säger att slutresultatet blev en mager blandning, dvs mer luft än bränsle. Om din lambdasond också har uppfattningen att bilen går magert kommer den att rapportera till styrenheten att det ska feta på med mer bränsle. Ett luftläckage i avgassystemet kan ge högt lambdavärde vid besiktning. Vad hade du för värden på HC och CO?
Ok!

Förra bes. visade

HC 000 (100)

CO 0.0 (0.5)

CO 2500 0.0 (0.3)
Det är inte säkert att du får några bra ledtrådar av besiktningsresultaten. Det beror på hur mycket som kan ha hänt sedan besiktningen. Avgasreningen verkar ju fungera, enligt besiktningsresultaten.

Man måste ha haft igång motorn ett tag innan man får felkod.
Det ska gå att mäta upp lambdasonden för att se om den är defekt. Någon kanske vet hur? Man skulle ju vilja veta om den uppfattar bränsleblandningen som OK.
Slaktarn skrev:Uppdatering ang. bränsleförbrukningen:

Tankade idag, med 44,62 mil på mätaren.
Man kan kalla det blandad körning: kallstarter, runt i bygden (1-4 mil på släng) en längre körning på ca 2x12 mil + kortsvängar runt varuhusparkeringar (shoppingdag med frun) .

Fick i 49,39L

49,39/44,62 = 1,1069....

Det verkar ju vara en mer normal förbrukning tycker jag!

Det som jag gjort sedan förra mätningen är byte av stift rotor och f-lock.

Ska se över bromsarna nu tänkte jag, smörja upp dem vare sig de kärvar eller inte.
Men jag undrar över däcktrycket, vad är lämpligt tryck till dessa bilar?

Förra volvon 945 ltt-97 drog på slutet av ägandet cirka 1.3-1.4l/milen kort körning inge vålds gasande.Volvo nu 945ltt -97 chippad både bränsle o tändning uppställd laddtryck ca 0.9bar drar senaste mätning 0.8l/milen kort körning.Med 1500kg husvagn 5 pers i bilen 1.35 l/milen helt ok tycker jag.

Sitter org. 15' och oftast bara en person i bilen utan last.

/Andreas
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]