Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av gugge1234
Tjena, jag tänkte fylla växellådsolja i min 740 med M47 då den börjar läcka och ge missljud. Jag ska göra det på plats, och jag vet att urtappningspluggen sitter nere på vänster sida och påfyllningspluggen sitter ovanför. Jag vet bara inte hur jag ska få i oljan. Jag har inte nära till biltema så snälla länka inte något från biltema då det inte hjälper mig mycket :( Men finns det något annat sätt? Tack!
av olofp
Jag har aldrig fyllt på men Haynesboken säger "plastflaska och slang".. Jag antar att de menar att man ska klämma på flaskan så att oljan trycks genom slangen och in i påfyllningshålet?
Användarvisningsbild
av Jeppe940
Det borde väl gå att mata ner en slang via motorrummet? Ena änden in i lådan och den andra fyller man i, antingen genom att koppla den på en plastflaska och trycka, eller någon form av tratt att hälla genom.
av Rådlös
Någon måste ju i så fall ligga under bilen och ropa STOPP! när det är fullt upp till hålet. Sedan rinner ju det som är i slangen ut också. Det blir väl några deciliter på en 1½ meter slang?
Jag skulle nog föredra att stå under en billyft på någon GörDetSjälv-station och pumpa i den nya oljan. Man måste ju ändå tappa ur den gamla oljan.
av NilsO
En tratt med en slang och en medhjälpare går fint. Oljan ska gärna vara ljummen, eller åtminstone inte under rumstemperatur. Annars blir den väldigt trögflytande och det tar lång tid.

M47 ska ha 1,6 liter olja. Vet man det behöver man egentligen inte bekymra sig om nivån när man fyller på. Nöjer man sig med att lyfta bakänden på bilen så att den lutar framåt när man fyller är det ingen risk alls att det rinner över. När man tappar av måste den såklart stå plant eller luta bakåt.
Tack för alla svar! Nu undrar jag även lite snabbt vilken olja som är bäst till M47 lådorna? Har läst runt lite men alla ger olika svar. Har ju missljud i lådan, så någon olja som även kanske kan få den att må båttre?
GT-mannen skrev:Tänkte komma med ett bra tips. Innan avtappningspluggen lossas kan det vara bra att lossa påfyllningspluggen. Inte så kul att stå där med tömd växellåda och inte få loss påfyllningspluggen.

/Håkan
Har hört om det här förut, men inte riktigt fattat det. Går det inte att öppna påfyllningspluggen om man inte gör det innan man börjar tömma?
Backljus

https://www.youtube.com/watch?v=I21hGe0BLoM samt […]

Felkod ecm-2520

ja, om det är skit i tanken. Filtret ä[…]

Köpa en tidig XC90?

Bara i fönstershoppingstadiet ännu, men […]

Vatteninträngning i cem är ju tyvär[…]