Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av BjarneJ
Volvo 855 AWD 193 hk motor

Får ett felmeddelande om högt tryck i insuget och ibland (bara ibland) hög tomgång 1100 -1200 varv/min.som sjunker till normalt efter en liten stund. Har kollat insugspackningen med startgas utan det bli någon skillnad.
Emissionslampan tänds men kan släckas efter motorn har blivit varm, ibland med felkodläsare och ibland släcks den av sig själv.

Tacksam för tips var felet kan tänkas ligga. Systemet är Motronic.
av BjarneJ
Bränsle- och luftfilter nyligen bytt.
av BjarneJ
P0108 "Manifold Absolute pressure/barometric pressure circuit high

Detta är vad jag får upp.
Beklagar jag har varit lite sen med info, men tacksam för hjälp med tolkningen.
av BjarneJ
Problemen kvarstår, och emissionslampan lyser förtfarande.
Jag har bytt MAP-givaren (Volvo original), men vid första starten tändes lampan igen, med samma felkod. Det jag nu mest är inne på är om det kan vara kanistern det är fel på.
De modeller som har separat MAP-givare har väl ingen givare i kanistern, Utan givaren är MAP-givaren som sitter monterat ovanför kylaren och har samma funktion som de som har givaren som en integrerat del av kanistern? Misstänker även det kan vara problem med vakuum och ska kolla samtliga slanger. Ska besiktiga på tisdag, så det börjar bli brått.
Någon som har förslag?? Jag tar tacksamt emot alla förslag.
av erbe
Att motorlampan lyser spelar ingen roll på den bilen,före 01/02 är den inte med i kontrollen.
Felkoden kan jag tyvärr inte hjälpa dig med!
av BjarneJ
Jag är inte så säker på du har rätt. Hade tidigare en 745 årsmodell -90 och den fick anmärkning på motorelektronik då lampan var tänt då jag åkte in på bilprovningen.
Har dock hört från andra att det beror lite på besiktningsteknikerns humör just den dagen då det inte är alla som bryr sig om att anmärka på detta fel. På årsmodellar från före 02 använder bilprovningen ingen felkodläsare.

Har dock lokaliserat felet.
Felet är en vakuumpump som ibland läggar av, dvs ostabil funktion. Ska fixa en annan och byta. :D

Hej, Då detta är en mer generell fr&ar[…]

Laddningslucka

Tjena. Har en Volvo V60 T6. 2021 Jag får[…]

Renovering framvagn Volvo 240

Man kan byta bara fram, även om det rent kras[…]

lååångt borta innan du ser det i[…]