Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Pojz
Hej jag har ett problem med min volvo s80.
Motorn lägger 3 sekunder efter man han startat den, man måste hela tiden gasa för att den inte ska dö och när jag tillexempel stannar vid rödljus så dör den även vid tomgång.

har kollat tänningen, batteri och lyssnat på katalysatorn som inte har något konstigt ljud.

Jag är jätte tacksam för alla svar jag kan få.

Köpte bilen bara för två dagar sen :(
Användarvisningsbild
av greeeken
Pojz skrev:Hej jag har ett problem med min volvo s80.
Motorn lägger 3 sekunder efter man han startat den, man måste hela tiden gasa för att den inte ska dö och när jag tillexempel stannar vid rödljus så dör den även vid tomgång.

har kollat tänningen, batteri och lyssnat på katalysatorn som inte har något konstigt ljud.

Jag är jätte tacksam för alla svar jag kan få.

Köpte bilen bara för två dagar sen :(
hur har du kollat batteriet?
Låter ju som gasspjället
Användarvisningsbild
av Jackson75
Hej Pojz och välkommen till forumet och grattis till din nya bil!
Det som nämns ovan "gasspjället" är ett av Volvo's vanligaste elfel och går att läsa MASSOR om här på forumet. Använda sökfunktionen.
Gasspjället sitter framtill på motorn och om du använder en liten spegel och försöker se etiketten som sitter undertill spjället, så kommer denna etikett antingen vara vit eller gul.
Är den vit betyder det att spjället aldrig varit utbytt (stor risk att det är defekt)
Gul etikett betyder att spjället varit utbytt (fortfarande risk att det är defekt , men inte lika stor)
Spjällen tillverkades av Italienska firman "Magneti Marelli" och det som slits ut är "resistansbanor" som ger signal vilken öppningsgrad spjället har för återkoppling till spjällmotorn. När motorn inte längre får reda på var den befinner sig, så blir det tokigt och fel som ditt kan uppstå.
Användarvisningsbild
av Vojje
det krävs felkoder rörande spjället innan man byter det. Lyser ngn motorlampa eller annat meddelande i instrumentet.
Jag skulle rekommendera en fullständig tune-up om bilen inte servats ordentligt på senare tid inkl. den berömda vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Vojje skrev:det krävs felkoder rörande spjället innan man byter det. Lyser ngn motorlampa eller annat meddelande i instrumentet.
Jag skulle rekommendera en fullständig tune-up om bilen inte servats ordentligt på senare tid inkl. den berömda vevhusventilationen.
Ofta blir det felkod på spjället men inte alltid. Hade samma problem på min S80 T6 varvtalet pendlade som på en gammal 240 med förgasare. Uppdatering av prog redan gjort och rengöring likaså. Byte a spjäll försvann problemet men prova med att rengöra först med t-röd och eller elektronikrengöring. En del har använt bromsrengöring som man kan köpa på ex autoexperten på dunk och blir betydligt billigare än sprayflaska. Bara att häva i en vanlig blomsprayflaska. Hoppas att det löser sig. Det man kan kolla också är tändstiften.
av Pojz
Det visade sig att hela motorn måste bytas ut (S) frågan är vad för motor jag ska köpa?, om grannen eller om en verkstad ska göra motorbytet, bilen har gått 19000 mil.

Om jag ändå ska byta motor kanske man ska byta till en dieselmotor?? vad har ni för kommentar om det? blir det dyrare då?

Tacksam för svar :)
Användarvisningsbild
av sthlm
VEM säger att motorn måste bytas? Pengakåta mecken eller har du själv konstaterat att vevstakarna tittar ut ur blocket?
Fyll i årsmodell och motor i din profil så slipper folk att gissa vad för motor du har i bilen.

Byta till diesel? Är det en bensinare du har nu eftersom du har katalysator?
Du skall ersätta din motor med en exakt lika och inget annat.
Användarvisningsbild
av Jackson75
Sådana här trådar får mig att starkt tveka på om det ligger sanning bakom, eller om det skrivs som skämt på fyllan eller liknande ... ??:-/

Volvos var lagom i styrka, köpte Kina greje[…]

Har bara hänt i Tyskland vad jag vet när[…]

Inte lätt för bilindustrin med dessa sna[…]

S80 2007, CD-växlaren har börjat ge ifr&[…]