Man trimmar i regel inte en sugis för hästkrafter, utan det man gör är att man ändrar karaktären på motorn, flyttar vridet till ett annat register, ökar varvstoppet osv.
Visst, det JT har gjort med sin kostar ju inte sååå mycket, men några 10-15hk tvivlar jag starkt på att det ger. Därimot ger det säkert en helt annan karaktär på motorn - som troligtvis upplevs som piggare än innan. Jag böt ju bara avgas på min 945GL från orginal till 2.5" halvsats, och bara det ändrade karaktären på motorn och den upplevdes som med något bättre gasrespons.
Trimma en sugis är inget man gör bara för skojs skull, det är betydligt mer komplicerat än att trimma en turbo, och betydligt dyrare.
Dessutom är det istortsett omöjligt att få en rejält trimmad sugis att gå bra på hela registret. Rally-bilar är ett bra exempel här, dom går som skott, men har uruselt lägre register och näst intill noll tomgång. Dom är skitroliga att köra, men ett rent h-e i stadstrafik med massa stop och korsningar osv.
