Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av juussi
VolvoXC90 skrev:
III skrev:Omöjligt. Egentillverkade fick max släpvikt 1500 kg. Din bil måste ha en krok som klarar max släpvagnsvikt som ligger klart över det. Du har säkert textkod T51A eller T51D i fält 71 i registreringshandlingarna vilket innebär att bilen är helfordonsgodkänd och då får inte släpvagnsvikten minskas.
Tackar för svar! Du verkar kunna det här :)
Så det enda alternativet för mig att få den godkänd är att SBP godkänner denna krok för 2250kg? Då blir det med förändringarna att använda bult med låsmutter istället för splinten, att ha med sig installationspapperna och fixa en svensk elkabelsats. Tror du de kommer att godkänna det?

Max släpvagnsvikt på min är 2250kg

MVH/
Hello VolvoXC90,

Vill så gärna veta hur det här slutade till sist. Jag köpte alldeles nyss en T6 variant MY04 vilket är ursprungligen såld i FL, USA. Bilen har en avtagbar krok med 52mm dragkula (US Standard) och jag har redan funderat att byta kulan till Eurostorlek (50mm) men hittade sen tråden här. Konstiga äro lagens vägar... 8)

MVH
-jussi
av juussi
juussi skrev:
VolvoXC90 skrev:
III skrev:Omöjligt. Egentillverkade fick max släpvikt 1500 kg. Din bil måste ha en krok som klarar max släpvagnsvikt som ligger klart över det. Du har säkert textkod T51A eller T51D i fält 71 i registreringshandlingarna vilket innebär att bilen är helfordonsgodkänd och då får inte släpvagnsvikten minskas.
Tackar för svar! Du verkar kunna det här :)
Så det enda alternativet för mig att få den godkänd är att SBP godkänner denna krok för 2250kg? Då blir det med förändringarna att använda bult med låsmutter istället för splinten, att ha med sig installationspapperna och fixa en svensk elkabelsats. Tror du de kommer att godkänna det?

Max släpvagnsvikt på min är 2250kg

MVH/
Hello VolvoXC90,

Vill så gärna veta hur det här slutade till sist. Jag köpte alldeles nyss en T6 variant MY04 vilket är ursprungligen såld i FL, USA. Bilen har en avtagbar krok med 52mm dragkula (US Standard) och jag har redan funderat att byta kulan till Eurostorlek (50mm) men hittade sen tråden här. Konstiga äro lagens vägar... 8)

MVH
-jussi
Glömde faktiskt säga att jag bor i Finland. I dag besökte besiktningkontoren och fick veta att jag behöver endast byta om kulan till Eurovarianten, alltså till 50mm. Kroken behöver ej vara godkänt här. Att importera från USA har vissa fördelar för bilen får vara i USA skick. Dock begränsar det här inte endast kulan. Samma regel omfattar allt annat som skiler från bilar såld i Europa t.ex. ljusgrejer. Man behöver inte ha fungerande nivåreglering för halvljus, det går att byta om till xenon (utan E-typgodkännande vilket går inte annars här i Finland) eller ha dubbel bakljus. Samt slipper man OBDII-läsningen under besiktningprotokoll. Okay, detta i Finland.

MVH,
-jussi
av Tapsku
Jussi, skulle du kunna ta kontakt med mig? Ring 040-4859402. Jag har nånting som kanske intresserar dig, nämligen en amerikansk Thule cykel ställning för fyra cyclar, som jag onte behöver mera. Den går inte att använda med en finsk drag krok.
Användarvisningsbild
av Perc
Nej, det heter cykel på svenska. ;)

Intressant att vi får xenonkonvertera amerikanska bilar i Finland, fast det annars är så strikt med ljusregler här.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Tapsku skrev:Jussi, skulle du kunna ta kontakt med mig? Ring xxx-xxxxxxx. Jag har nånting som kanske intresserar dig, nämligen en amerikansk Thule cykel ställning för fyra cyclar, som jag onte behöver mera. Den går inte att använda med en finsk drag krok.
Tips: Skicka telnummer i PM istället.

Vad praktiskt. Idag ska jag avskaffa alla som &aum[…]

Identifiering Volvofälg

Jag har inte någon broschyr från 1989 […]

Volvo car UX

Bättre info om nya UX https://www.volvocars[…]

Stefans 968

Mera bromsar på gång. IMG_1306.jpeg