Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej

Fick problem med min volvo s80 2,4 t5 -00 (import) för ett tag sedan. Oljelampan började lysa och bilen började ryka väldigt blått..
Tog av turbon och såg att den var helt slut massa glapp och släppte förbi olja... köpte en begagnad turbo och monterade och problemen försvann
tills jag skulle köra en runda och då tändes oljelampan igen men röken var borta.
Tog sedan av oljesumpen och rengjorde oljesilen som var helt igensatt av oljekoks. Köpte även nya o-ringar.
Monterade tillbaka allt igen och hällde i ny olja och satte i nytt filter och körde med bilen i cirka 15min sen tändes lampan igen :x

Någon som har någon ide om var felet kan sitta? läste något om att vevhusventen skulle kunna vara felet är dock tveksam till det.

Är väldigt tacksam för svar.
Senast redigerad av 1 940turbomannen, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Vojje
oljebyte i rätt tid och olja av god kvalitet är A&O när det gäller turbo.
Här verkar det ha slarvats en hel del med den saken, så att riva ventilationen bör du nog göra oavsett.
av rid54
Dåligt oljetryck kan ju vara allt möjligt, inklusive dåliga lager och risig oljepump. Det man kanske bör göra är att faktiskt mäta upp oljetrycket så man får klart för sig om man ska gå vidare med dyr felsökning/reparation av något. Tryckkontakten är inte ett precisionsinstrument, precis...
av rid54
Jag kan inte värdena för just denna motor, men det kan nog någon annan. MYCKET generellt skulle jag säga att trycket bör inte gå under 1-1,5 atö (kg/cm²; bar...) vid tomgång och inte under 2,5 vid lite mer varv. Varmkörd motor! Också lite generellt kan man säga, att trycket bör öka rätt snabbt om man ökar varvet från tomgång, inte så du får bra tryck först vid 4000 rpm eller så. OBS första meningen!
av 940turbomannen
Har nu mätt oljetrycket med en riktig mätare (ej elektrisk) När bilen var varm fick jag cirka 2 bar på tomgång och sedan ökade det med varvet. Har även bytt ut hela vevhusventilations systemet. Men nu när man kört cirka 20 min tänds ändå oljelampan och det hörs ett tickande ljud från toppen precis som om den inte får olja upp till toppen? Funderar nu på att byta oljepump men den kostar närmare 6tusen på volvo. är det värt att försöka med det?

Tackar för den hjälpen jag fått, är tacksam för nya svar.
Mvh
av rid54
Jag har haft ett liknande problem (med en helt annan bil, iofs) och det var helt enkelt oljetryckskontakten som var dålig. En minimal läcka i membranet (eller motsvarande) gjorde att den tändes helt opåkallat efter en stund. Trycket var OK, men givaren var helt enkelt trasig. Om du har mätt upp ett bra tryck, även vid varm motor, så är ju kontakten inte att lita på, uppenbarligen. Även bör man ju kunna tycka, att pumpen skulle vara OK, om den klarar att hålla trycket, vilket du ju mätt upp. Tickandet kanske inte har med oljetrycket att göra, eller så är det en blockering av någon oljekanal/ventillyftare som orsakar detta. Om dina mätningar är som du skriver, skulle jag inte börja med att byta oljepump för x tusen kr, utan kanske fokusera på att kolla toppen. OBS detta är en åsikt baserad på att jag antar att oljetrycket du mätt upp är OK enligt specen för din motor!
rid54 skrev:Jag har haft ett liknande problem (med en helt annan bil, iofs) och det var helt enkelt oljetryckskontakten som var dålig. En minimal läcka i membranet (eller motsvarande) gjorde att den tändes helt opåkallat efter en stund. Trycket var OK, men givaren var helt enkelt trasig. Om du har mätt upp ett bra tryck, även vid varm motor, så är ju kontakten inte att lita på, uppenbarligen. Även bör man ju kunna tycka, att pumpen skulle vara OK, om den klarar att hålla trycket, vilket du ju mätt upp. Tickandet kanske inte har med oljetrycket att göra, eller så är det en blockering av någon oljekanal/ventillyftare som orsakar detta. Om dina mätningar är som du skriver, skulle jag inte börja med att byta oljepump för x tusen kr, utan kanske fokusera på att kolla toppen. OBS detta är en åsikt baserad på att jag antar att oljetrycket du mätt upp är OK enligt specen för din motor!
Givaren verkar faktiskt ok, känns mer som om att trycket försvinner ibland och återhämtar sig när man stängt av bilen en stund. Ska nog prova först att ta av ventilkåpan och se om någon kanal är igensatt.

ok, intressant! Vad det går att krångl[…]

Hmm intressant om ni lyckas med programmeringen..[…]

Volvo appen

Helt klart är vi några som haft bekymme[…]

V-parts.se eller din lokala volvohandlare.