Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Den helt galna konstruktionen som gör att ett litet skitfel på aggregatremmen kan göra att hela motorn totalrasar gör ju att begpriserna på tex D5 motorn med dubbelturbo stiger till skyarna på bilskrotarna.
av Droopy
tunnis skrev:Farsan råkade ut för rembrott och totalhaveri på sin Xc70 D5MY11. Bilen var 26mån gammal å hade gått 10500 mil.
Volvo bara garvade när han frågade om goodwill :-O)
Notan hamnade på dryga 70 000kr och då var det inte ens frågan om en ny motor utan en från skroten som gått ca 4000 mil.
Två veckor efter att han hämtade ut bilen rasade växellådan, notan ca 40 000kr.
Nu en månad senare rasade kopplingen, men den går faktisk på garantin eftersom den var ny ( byttes i samband med motorbytet)

Tur för pappa att han har tjänstebil för vilken privatperson har möjlighet att slanta upp 110 000kr.
Vad pappa (och hans arbetsgivare) tycker om Volvo tål inte att skrivas, men de lär aldrig mer köpa Volvobilar.
var ju konstigt då Volvo har 10000/15000mil ( om du har Volvia ) el 8års drivlinegaranti.
Användarvisningsbild
av polestar
Droopy skrev:
var ju konstigt då Volvo har 10000/15000mil ( om du har Volvia ) el 8års drivlinegaranti.

Var hittar man "8års drivlinegaranti" ? Volvia maskinskade försäkring tar bara upp till 10000mil om bilen sålts utanför Volvo återförsäljare!
av Droopy
det var maskinsakda jag syftade på, som är 8år alternativt 10000/15000mil ( om du har Volvia och bilen är köpt hos Volvo ) såg att den hade gått 10500, tyckte det stod 10000, såg fel.
av Matzz
Folksam har också 15000 mil på sin maskinförsäkring om man har deras ""volvoförsäkring".
Självrisk 3000 kr efter 10000 mil.
av Martinhellström
Kan inte någon duktig Volvomek förklara vad som exakt händer, och vart, och vad man skall sätta för skydd för att klara kamremmen, det är många bilar som har samma typ av plastkåpa över kamrem, och inget speciellt skydd för aggregatremmen, där inte denna typ av skada uppkommer vid. Jag har bytt remspännaren och remmen på min, men kompressorn är inget man byter i "förebyggande".
Om det är en plåt som måste dit, skall jag fixa plåtar och instruktion och dela ut till självkostnadspris till alla som vill rädda sina bilar.
av ptja76
Har en v70 2010 2.4d rasde vid 12000 mil. Volvo tog på dig det. Remspännaren var tydligen orsaken sa dom. Fabriksny motor fick jag plus allt annat kostnad 100000 vad jag vet. (Det har jag fått specat på papper) då är ingen arbetskostnad räknad vad jag kan se.
av svedan
Min rasade sommaren 2011, vid ca 12000 mil. Verkstaden "bytte" motor och jag slapp betala sånär som hyrbilen i 3 veckor.
Men det var billigare att byta alla delar på plats (topp, remmar, etc). Fick kopia på arbetet och det ligger i databasen.
Plus var att jag sparade in kamremsbytet vid 18000 mil. På fråga vad verkstaden (intern-) debiterade Volvo, blev svaret drygt 50 papp. Så 75 ink moms kan nog stämma. Men jag skulle nog som skrivs ovan prata lite extra med verkstaden.
Sök även på trådar om AC haveri så får du lite läsning. Lycka till
Användarvisningsbild
av Vojje
att Volvo gör så dåliga motorer. Det visste jag inte. Men nu vet jag :D

Minns att jag frågade Toyota om de trodde bilen skulle gå 10k mil. Inga problem , sa de. De hade rätt för nu har den gått 36k mil.
Inga motordelar bytta heller förutom en kylare (ny för 400:-) och någon lambda.

Jaså, Volvo kan inte bygga motorer. Undrar just om allt annat är lika dåligt ... :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
finansiera V90

Tveksam om Volvofinans har sånt upplägg[…]

Verkar att den verkstad kan bara göra ett byt[…]

Det är enkelt jobb, på alla 5 cylindrig[…]

Prinsessan Désirée V60 2025 PE

Hehe.. semester = För mycket tid att tän[…]