Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
joel80 skrev:Jag menade "vanliga" väljare som röstar vänster men också är företagare. Jag ser ingen som helst motsättning i det och vet inte vad du menar med att det inte är att leva som man lär?
De flesta väljare avstår ju från att lära. Jag menade i första hand politiker. Men även de väljare som kanske vid fikabordet förordar vänsterpolitik men som samtidigt skattefuskar. Det är olagligt att göra oavsett vad man röstar på men skatteplanering, omfattande företagande, driva ombildande av hyresbostäder till bostadsrätter, etc. hamnar i gråzonen för en vänsterpartiväljares trovärdighet. Trots allt röstar man väl på det man själv tror på och tycker är rätt?

joel80 skrev:Att tjäna pengar och ändå vara vänster kan väl inte vara fel? Det är väl nästan tvärtom lite fint.. att tänka att jag tjänar bra med pengar men vill ändå att det ska vara hög skatt på stora inkomster så att rikedom fördelas.
Visst är det bra att tjäna pengar och kunna försörja sig själv. Det gäller bara att se till att det blir rättvist för dem som inte kan detta. Det är ju vad det handlar om. I den rättvisan ingår givetvis för politiker att se till att ett land med världens högsta skattetryck klarar detta utan ytterligare skattehöjningar som ofta är vänsterpolitikers universallösning på problem. Observera att vi fortfarande har världens högsta skattetryck trots den nuvarande regeringens jobbskatteavdrag.

joel80 skrev:När det gäller förd politik så gynnar faktiskt vänsterpartiet småföretagare bättre än vad borgarna gör! Det låter inte sant, men jag googlade runt lite och kolla upp vad partierna säger nu när vi ändå är inne på ämnet, och för just fåmansföretag han vänsterpartiet en väldigt generös politik. Bl.a ordentlig sänkning av arbetsgivaravgifter/egenavgiften, och borttagande av att småföretag på upp till 10 anställda ska stå för sjuklönen för anställda de 14 första dagarna som det är nu.
Plockar man russin ur kakan kan det mesta framstå som bra. Dagens partier på vänsterkanten har närmat sig mitten precis som dagens högerpartier gjort. Kort sagt i Sverige har vi en lagom nivå. Det gäller att anpassa sig till väljarna. Ett problem för starkt vänsterinriktade partier är ju att väljarkåren kan minska i takt med ett lands standardhöjning och förbättrade ekonomiska situation. Fler och fler väljare hamnar i medelklassen som inte är en stark väljargrupp för vänsterpartiet.

joel80 skrev:Jag menar inte att kraftigt ta sida nu eller så, men kände inte att jag höll med om att det skulle sänka trovärdigheten hos en vänsterpartist att vara företagare.
Som sagt, för mig är det en gråzon. Dagens vänsterparti är dock mer höger än vad de var innan. Men med miljöpartister är det solklart. De vill pådyvla andra en sk. miljövänlig livstil som får praktiska och ekonomiska konsekvenser. Möjligt att de är kloka och har rätt. Men de får allt finna sig i att visa detta praktiskt och leva efter budorden själva innan vi andra blir övertygade.

joel80 skrev:Och som Variosboy tycker jag också att det är väldigt kul att kunna diskutera lite politik utan att det spårar ur. :)
Verkar inte lika allvarligt som förbrukningstrådarna i allafall!
Instämmer. Både gällande politikdiskussion och förbrukningstrådar. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av joel80
Camel skrev:Som sagt, för mig är det en gråzon. Dagens vänsterparti är dock mer höger än vad de var innan. Men med miljöpartister är det solklart. De vill pådyvla andra en sk. miljövänlig livstil som får praktiska och ekonomiska konsekvenser. Möjligt att de är kloka och har rätt. Men de får allt finna sig i att visa detta praktiskt och leva efter budorden själva innan vi andra blir övertygade.
Intressant att i en undersökning för småföretagare 2009, där man fick rösta på de olika partiernas förslag för småföretagare som var dolda, de som röstade visste alltså inte vilket parti de tillhörde, så vann miljöpartiets förslag flest röster följt av vänstern.

http://www.dn.se/ekonomi/mp-och-v-stods-av-foretagarna/
Användarvisningsbild
av C.W.
Men som alltid är det ju skillnad på vad man skriver och har som intention, och vad som är realpolitik.
Dvs när sedan statsinkomster skall fördelas till många ställen, måste 'någon' våga ta ett beslut som troligtvis påverkar en opinion negativ.
Så alltid en balansgång.
Användarvisningsbild
av torbjorn_75
Camel skrev:Observera att vi fortfarande har världens högsta skattetryck trots den nuvarande regeringens jobbskatteavdrag.
Det stämmer inte.
Danmark har högst skattetryck. Frankrike tvåa.

"Det franska skattetrycket har de senaste åren slagit alla rekord. Enligt olika siffror från OECD och and­ra institut är det bara danskarna som har högre pålagor i dag. Med ett skattetryck på 46,5 procent av bruttonationalprodukten har till och med Sverige blivit akterseglat av den allt flitigare franske skattmasen."

Ökat franskt skattetryck kritiseras
Användarvisningsbild
av Camel
Japp, jag läste det idag på morgonen i DN. Satte dock inte kaffekoppen i halsen. Det finns tyvärr fortfarande politiker som har skattehöjníngar som universalmedicin mot alla problem. Men det fungerar på lång sikt endast när man har ett lågt skattetryck i förhållande till andra länder på den globala arenan.

Frankrike har under de senaste åren höjt sitt skattetryck kraftigt. Så snabbt att den statistik jag läste inte var tillräckligt aktuell. President Hollande har fått mycket kritik för skattehöjningarna. Under de senaste åren har Sverige gått åt andra hållet och sänkt sitt totala skattetryck. Ändå ligger Sverige så pass högt som på tredje plats på den föga hedrande topplistan i högst skattetryck. Det är egentligen mycket anmärkningsvärt ur dubbel bemärkelse.

President Hollande och hans rådgivare har väl halvt tvingats till skattehöjningar men till en del tycker de säkert också att det är rätt väg. Vi får väl se om Frankrike kan hävda sig bättre mot omvärlden och erhålla en hög tillväxttakt nu med ett högre skattetryck. Och i Sverige ska vi inte vara säkra på att få behålla vår tredje plats. Vi kan mycket väl på sikt avancera upp ett eller två pinnhål igen efter ett eventuellt maktskifte i nästa val. Och det lär inte förbättra våra möjligheter till hög tillväxt. Men enligt vissa politiska läger är tillväxt ändå inget att sträva efter så det kanske kvittar...
av Andis
-------------
Camel skrev

"Men omvärlden står inte still så eran med att sysselsätta en hel befolkning med ganska okvalificerade jobb minskar mer och mer. "

--------------

Det här ser jag också som en stor fara. Finns allt för många konstgjorda arbeten för att försöka dölja arbetslösheten. Men som egentligen inte är riktiga jobb utan finansierade av staten på olika sätt.

Det jag tror Sverige skulle behöva satsa på är att få mer tillverknings industri som skapar riktiga jobb. Jobb som utvecklar något vidare.

Troligen med skattetrycket så skulle man satsa på utveckling och försöka få fler patent som stannar inom svenska företag och inte hamnar i utlandet. Vilket inte tillför Sveriges ekonomi något längre.
Senast redigerad av 3 Andis, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Vill vi se fler arbetslösa i arbete så lär vi som folk börja få sparka på arbetsgivarna. För det är DOM som inte vill anställa. Det finns plötsligt ingen som är tillräckligt utbildad. När det finns någon tillräckligt utbildad, ja då är lönebilden fel, att vara utbildad eller till och med högutbildad ska inte löna sej. Att utbilda sej inom yrket ger inte heller det någon löneökning. Idag får många jobba fruktansvärt med övertid för att hinna med. Övertid som inte rapporteras för att man har en deal med arbetsgivaren istället för vem vill skatta? Varken arbetsgivare eller löntagare. Om alla dom timmarna omsattes till nya tjänster skulle en stor del av arbetslösheten försvinna. Men ingen kommer att rapportera. Då finns inga övertider och inget extra jobb.
Fas tre och arbetsprövning används i enorm skala i en gråzon. Man ska inte utföra ett riktigt arbete. Men konstigt nog finns det två läger. Ett har inget att göra. Där tar anordnare 5000kr per person i månaden för att *sysselsätta*, ett ersätter en eller flera anställda med fas 3 och dom jobbar heltid för ned till 2400kr/mån. Där anordnaren får 5000kr i mån för att han sysselsätter samma person. Det är inget ovanligt att ha 10st Fas 3 som jobbar heltid. Du får jobbet utfört, du betalar ingen lön och du FÅR 50.000kr fritt i månaden för det. Varför anställa?
Jag vet flera företag som gör det så. Jag vet också flera föreningar som låter allt sitt arbete utföras av fas 3 istället för av klubbmedlemmar osv. Dom får ju tusenlappar som rinner in och slipper ta i skiten. Den som vågar ryta till och rätta till. Den kommer att få en ljus framtid inom politiken. Den som vågar berätta avigsidorna av sin egen politik kommer också få regera.
Menar jobbskatteavdrag i all ära. Någon glömde berätta om vad som händer när du blir sjuk. Du hade 80% förut så även idag om man råkar glömma nämna att jobbskatteavdraget också dras in under sjukperioden. Är du hemma en månad för ett benbrott så åker först jobbskatteavdraget med dom pengar det gjort för dej för det är inte så att det gäller långtidssjuksskrivna. Sen på pengen du hade förut, får du 80%. Vips har du inga 80% av vad du brukar ha i plånboken i realiteten. Något som aldrig informerades om vid valet får jag förmoda, då hade inte så många älskat förslaget.
Nej en fet spark på överbekväma arbetsgivare.

Egentligen behöver man bara se hur det ser ut i närmaste grannstad för min del när det gäller sneda värderingar vid anställning. Är det nödvändigt med universitetsstudier på hög nivå inriktning miljö för att få köra sopbilen? Så var kravet i alla fall?
av llesrof
Andis skrev:.
Många unga vill inte ha det du anser vara ett riktigt jobb. De flesta vill nog blogga, tycka en massa saker och synas i media. Och de som är beredda att kavla upp ärmarna gör det för att tatuera sig och sedan jobbar de som hantverkare. Svart. Möjligen att några vill jobba som spelutvecklare också :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Micce1980
llesrof skrev:
Andis skrev:.
Många unga vill inte ha det du anser vara ett riktigt jobb. De flesta vill nog blogga, tycka en massa saker och synas i media. Och de som är beredda att kavla upp ärmarna gör det för att tatuera sig och sedan jobbar de som hantverkare. Svart. Möjligen att några vill jobba som spelutvecklare också :mrgreen:
De senaste gångerna jag varit inblandad med ha med anställda att göra så är det de yngre som varit de arbetsvilliga och vill visa framfötterna, de värsta har som regel varit 50 - 60 åringarna som har sina egna idéer om hur arbetet skall utföras fast det inte är så företaget vill eller för den delen kan utföra arbetet för att det finns en gräns på säkerhet som måste följas. Eventuell övertid är inte att prata om med de äldre oftast. Väldigt generaliserat men trenden har varit tydlig för mig. Sen kan detta bero på vilket arbete som skall utföras men det är den bilden jag har sett i den branschen som jag är verksam i nu.
  • 1
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 16
Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]

Nolla motor V70 D3