Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Secca
Sharker skrev:Har råkat ut för samma sak för några dagar sedan med min V70 2,4D 2008.
Goodwillen gick ut December 2012 och jag kommer inte få någon ersättning.
Ska med andra ord bekosta detta själv eftersom försäkringens motorskada inte heller gäller pga milen på bilen.
Reparationen kommer att kosta ca 75000:- vilket inte känns bra.
Det tråkiga är att Volvo inte kan ta sitt ansvar och återkalla samtliga bilar med detta konstruktionsfel.
Dom har tydligen gjort detta med några med 2008 års modell men inte alla.
Det sägs att AC kompressorn är omgjord och numera inte har det tidigare konstruktionsfelet.
Mitt råd till dig är att inte ge upp, jag har en likadan bil som dig, min är en tidigt byggd 08:a.
När min AC-kompressor rasade i april i år var det lite tjål om att goodwillen var slut osv osv, men jag tjatade och stred med verkstaden och Volvo centralt, tillslut så kom vi överens om att jag stod för gasen och Volvo för delar och jobb.
Hota i värsta fall med media, det brukar hjälpa :wink:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Sharker skrev:Det sägs att AC kompressorn är omgjord och numera inte har det tidigare konstruktionsfelet.
Återigen, det är inte kompressorn som är problemet. Det hänger massor med grejjer på aggregatremmen
-AC kompressor
-Generator
-Servo pump
-Spännrulle
Någon av dessa kommer förr eller senare att ge upp , eller så går remmen av andra anledningen.

Felet är att någon konstruktör fick härdsmälta i hjärnan och skulle tokspara bort några 10-öringar och tog bort plastflärpen mellan aggregatremmen och kamremmen som har suttit på alla andra bilar jag har ägt genom tiderna och som hindrar remmarna från att trassla ihop sig.

Det känns som detta är en tickande bomb då D5 motorerna blir äldre och aggregatremmar kommer att gå av lite nu och då. Och då får ägaren istället slanta upp 75.000 kr istället för de 10-öringar det kosta att förhindra detta från början.

Man har väl rättat till det på senare D5or ?:-/ ?:-/ ?:-/
av Desmodue
Vilken rysare.

Jag råkade ut för AC-haveri oktober 2012 på vår 2.4 2008, vilket då var i grevens tid och som tur var så stod jag stilla.
Det gick på garantin och jag bytte spännare också.

Vi kanske skulle gå ut och be alla kolla sina AC, här på forumet, innan det skiter sig, men det kanske inte går att kolla.
Rasar det så rasar det.
av Desmodue
Vilken rysare.

Jag råkade ut för AC-haveri oktober 2012 på vår 2.4 2008, vilket då var i grevens tid och som tur var så stod jag stilla.
Det gick på garantin och jag bytte spännare också.

Vi kanske skulle gå ut och be alla kolla sina AC, här på forumet, innan det skiter sig, men det kanske inte går att kolla.
Rasar det så rasar det.
Användarvisningsbild
av Anders E
Undrar om någon med bensinmotor råkat ut för detta?

Enl Volvo Alingsås så har dom bara bytt kompressorer på dieselbilar.

75000:-??!! Är det en fabriksny motor dom sätter i då?
En beggad motor och byte hos en vanlig meck måste väl bli billigare?
JB tar ju mellan 20-30 tusen för en motor.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Anders E skrev:Undrar om någon med bensinmotor råkat ut för detta?

Enl Volvo Alingsås så har dom bara bytt kompressorer på dieselbilar.

75000:-??!! Är det en fabriksny motor dom sätter i då?
En beggad motor och byte hos en vanlig meck måste väl bli billigare?
JB tar ju mellan 20-30 tusen för en motor.
Misstänker att det ska stå 7 500:- då det är vad exempelvis vad AD verkstad tar för ett sådant jobb.
Användarvisningsbild
av Anders E
Jo men inte inkl en ny motor.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Anders E skrev:Jo men inte inkl en ny motor.
Aahh sorry, läste lite väl snabbt. :-)-)
Användarvisningsbild
av Anders E
Men du har en poäng, 7500:- för jobbet, 30000:- för motorn och säg 10000 för en ny kompressor landar på ca 47500:-, långt ifrån 75000:-.
av tunnis
Farsan råkade ut för rembrott och totalhaveri på sin Xc70 D5MY11. Bilen var 26mån gammal å hade gått 10500 mil.
Volvo bara garvade när han frågade om goodwill :-O)
Notan hamnade på dryga 70 000kr och då var det inte ens frågan om en ny motor utan en från skroten som gått ca 4000 mil.
Två veckor efter att han hämtade ut bilen rasade växellådan, notan ca 40 000kr.
Nu en månad senare rasade kopplingen, men den går faktisk på garantin eftersom den var ny ( byttes i samband med motorbytet)

Tur för pappa att han har tjänstebil för vilken privatperson har möjlighet att slanta upp 110 000kr.
Vad pappa (och hans arbetsgivare) tycker om Volvo tål inte att skrivas, men de lär aldrig mer köpa Volvobilar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 11
Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

Byta bromsok bak v50 d3 2012

ha inte handbromsen åtdragen, och peta loss […]

Vi har 100 mil enkel väg till vår somm[…]

Vilken bränslebox passar?