Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av JT855
Får inte ordning på laddtrycket på bilen. Problemet är att när man sular så går trycket upp mot 0, 7-0, 8 bar i en sekund kanske, sen tappar den trycket och ligger och pendlar mellan 0, 4-0, 5 bar. Släpper jag gasen och gasar på igen så upprepas exakt samma sak varje gång. Om jag kopplar ur magnetventilen så är laddet stabilt på 0,4 bar.

Det som nu är gjort är:
Ställt in grundladdtrycket.
Bytt magnetventil samt alla slangar till den.
Bytt lmm då den gamla gav felkod då och då.
Service - olja, filter, stift, fördelarlock samt rotor.
Har även provat en annan styrbox för att utesluta den.
Har gått lös med startgas överallt utan resultat.
Kontrollerat vacumslangar på insuget visuellt, även alla andra synliga slangar...

Finns inga som helst felkoder heller. Vet inte vars jag ska fortsätta... :(
av JT855
Har gjort om inställningen av grundladdet igen då jag började misstänka att något var fel på första mätaren... Grundladdet hade hamnat på 0,6 bar. Är dock ställt ner nu till 0,4 med en jävligt exakt svindyr mätare. Just nu så sticker laddet upp mot 0,9 bar en sekund när man sular ner, sen ligger det och pendlar mellan 0,6-0,7 bar. Är det vad man kan förvänta sig eller ska det gå att få helt stabilt? Har provtryckt wastegaten också och den håller då tryck hur bra som helst vid 1 bar.
av JT855
Hmmm. Efter att ha läst en jävla massa trådar så har jag kommit fram till att membranet i dumpen kan vara en trolig bov. Går det att byta membranet i orginaldumpen eller ska man montera en bosch återcirkulerande? Dom verkar ju vara bästa alternativet så länge man inte laddar en bit över en bar...

Såg även ett tips om att prova trycksätta systemet genom att lossa insuget nere på turbon och klippa sönder en cykelslang och trä över insuget, fästa den med ett klammer och nyttja ventilen för att trycksätta. Sen bara lyssna efter pysande. Kan det funka? Alltså om typ nån slang till intercoolern är trasig eller rent av om intercooler är sprucken?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Min v70 ligger och pendlar mellan 0.8-0.7. Sjunker dock till 0.6 relativt snabbt pga. att den löjligt lilla turbon inte orkar hålla trycket speciellt länge :P

Dumpen kan nog ställa till med diverese otyg om den är otät eller liknande.
Det där med provtryckning med cykelslang är inget jag vet något om, men rent spontant låter det väl inte som någon dum idé.

Givaren sitter fastskruvad på kontaktrullen.[…]

Airbag

Hur åtgärdar man det?

Demontering kromlist

Med hjälp av fiskben, falsben, brytspak, plas[…]

Jag får testa. Är det normalt att ski[…]