Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av CurtG
#782890
S70 2000 24.000 mil. Batteri ca 5 år, grönt "öga".
SRS lampan tänds vid start, slocknar någon sekund men förblir sedan tänd.

Jag har hört att detta eventuellt kan bero på låg batterispänning.

Så här har jag mätt upp, på batteriets poler:
Före start 12,4 Volt. Med helljus på 11,58.
Vid arbetande startmotor 9,6.
Motor på 800v 13,7 - 2500v 13,8.
Motor 800v samt helljus på 13,5. Plus fläkt helfart 13,4.

Är det godtagbara nivåer?
Kan det vara låg spänning vid arbetande startmotor som är orsaken?
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#782918
9.6v under start? Jadu det är väldigt lågt. Har för mig att pettson har sagt att styrdonet stänger av sig under 10v, så att motorn öht. startar är ett under isf.

Även 12.4v är relativt lågt med avstängd motor osv. Rätt ok volt med motorn igång dock, så generatorn verkar iaf fungera :wink:
av *pettson*
#782973
Nu gällde mina 10V för 850 serien ioförsej.
Men vad gäller SRS så ska den tändas vid för låg spänning och den resettar inte sej själv.
Batteriet är för dåligt. Det bör bytas ut.
av CurtG
#782985
Tack för svaren!

Då byter jag batteri själv innan jag beställer tid hos Bilia eller annan. Så får de läsa av felkoder och föreslå åtgärd. De har mycket långa väntetider just nu.
Nytt batteri kan vara bra inför vintern.

Annars går bilen jättebra! Har inte reparerat något under alla år. Jo, bytt (inte shimsat om) kopplingen på kylkompressorn. Det är allt.
Rattvinkelgivare V70 -05

Vad jag vet så har den inte eget art nr, kon[…]

Polestar 4 TPMS vinterdäck

Riktiga TPMS-ventiler.

Oj hoppsan, jag slet tydligen av en handbromswire […]

Har iaf luskat ut att den från och med &arin[…]