Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

*pettson* skrev:Finner man som bilägare att dom dyraste däcken är kritiska för säkerheten så kan man alltid göra en check av sin bil först. Är skivorna perfekt inbromsade med färdig transfer? Är beläggen och skivorna highgrade? Med det menar jag inte dom dyraste eller original. Jag menar att dom är i bra skick med bra kontaktytor. Är oken motionerade? Är ABS systemet motionerat nyligen? Är stötdämparna nya? Eller iallafall inte äldre än 5000mil? Är DU uppdaterad med bilens system och i skick? Om inte allt det är uppfyllt kan inte några premiumdäck rädda dej iallafall.
Det resonemanget håller ju inte alls.
Suck. Om man nu ska vara dumsnål, varför ska man vara det på däcken?

Vinterdäck har mönster och gummiblandning som är avpassade för vinterväglag. Även om mönstret ser "grovt" ut så pumpar det vatten sämre än sommardäck. Därför får du vattenplanning tidigare -- inte senare -- jämfört med ett OK sommardäck.

Bromslängderna både på blöt och torr asfalt är längre. Tester har visat 25% eller mer. Det är rätt stor skillnad. Även fästet vid undanmanöver är betydligt sämre.

Jag kör en av mina bilar på Hakka R dubbfritt på vintern. Jag skulle inte komma på tanken att använda dem på sommaren.

Däremot är skillnaden mellan de dyraste premiumdäcken och schysta lågprisdäck mindre. Där har jag förståelse för att folk köper dem. De är billigare, men inte helt kass. Vinterdäck på sommaren däremot är helt kass. :???:
Nu skrev jag ju att jag kunde köra i vatten fortare än många andra trafikanter utan problem, så de pumpa nog rätt bra, finns naturligtvis ännu bättre men. Sen stämmer det inte att mina skulle va 25% längre bromssträcka, möjligen halva kanske, som det känns, har ju inte mätt med måttband men bilen stannar som vanligt. Å de är inte ett dugg sladdriga på varmaste sommarväg heller, skrev ju 150 inga problem alls, jag har varit över 200 på sommarväg för test (inget jag brukar göra) och hur stabilt som helst, är det +30° och asfalten är oljeblöt (tänker janne joseffson igår) så sänker jag naturligtvis hastigheten men det är inga däck som får korta bromssträckor på halkbana. Jag talar bara ur egen erfarenhet där jag jämför med alla däck jag haft förr och nu för den delen på jobbilen, ni verkar läsa tester och utdömer mig efter det, men testa själva med bra friktionsdäck innan ni säger nåt om det. Dessutom så har jag bra grepp på hösten när ni sladdar omkring i sommardäck innan ni hunnit fått tid att byta och så har jag grepp på våren när ni sladdar omkring med dubb på hård ren asfalt med sten i, livsfarligt, jag har varit och sladdat mycket mer med jobbilen med rätt däck än den privata med enl er fel däck. Däremot vilket jag borde skrivit så har jag dessa privat alltså, då måste inte jag ut å köra på landet i snöstorm, för det måste man ha bra dubbdäck, men det kan jag välja bort då, ytterligare säkerhetstänk, då har man inget ute att göra om det inte är livsviktigt. Dessutom igen så jag vet att de är lite sämre så jag kompenserar genom att ta det lugnare och tänka framåt, jag har haft både sämre sommardäck och sämre vinterdäck och ingen klagade då men även om jag har bättre däck nu men de är åretrunt-typ så är man plötsligt livsfarlig, näe, det kanske jag var förr, men inte på de här de är inte skitbra men väldigt bra.

Ska vi se har jag missat nåt, jo de var inte billiga så inte varit dumsnål heller, conti av högsta kvalitet, tycker inte de slitits heller mycket mer än alla andra jag haft, mycket mönster kvar efter tre år eller vad det är. De är nån europeisk modell så inte det mjukaste gummit för norden (därför jag tar det lugnt på vintern), för mig i södra sverige passar de 99 dar av 100 på året, den hundrade dagen kör jag inte och kör inte på isigaste skogsvägar, det går ju inte, men å andra sidan behöver jag inte nöta bort asfalten i staden i 100 dar.
Där tror jag jag fick med det mesta.

ändrade mellan till södra sverige
Senast redigerad av 2 semmelman, redigerad totalt 0 gång.
llesrof skrev: Hela din filosofi bygger ju på att även andra kör vettigt så att man inte råkar ut för en extremsituation där ditt grepp avgör om det går bra eller åt h-vete. Att bara köra lite till vardags fixar vilket skitdäck som helst. Att du kan köra i 150 utan att trilla av vägen säger inget. Men visst, med din enorma körskicklighet som du låter antyda så kan du säkert köra med vilken skit som helst. Personligen tror jag att du gravt överskattar din förmöga och underskattar risken med olämpliga däck. En rätt dålig kombination. Bra sommar- och bra vinterdäck bör man ha. Annars kan man ta bussen.
Var antydde jag att jag var körskicklig? Att jag kör vettigt och inte ligger för nära framförvarande bil? Du är oxå välkommen till körskickliga klubben genom att köra vettigt och ansvarsfullt.
Bra åretruntdäck är inte vilken skit som helst, de alla fall mina är minst lika bra än många sommar å vinterdäck jag kört med förr.
av *pettson*
MartinS skrev:
*pettson* skrev:Finner man som bilägare att dom dyraste däcken är kritiska för säkerheten så kan man alltid göra en check av sin bil först. Är skivorna perfekt inbromsade med färdig transfer? Är beläggen och skivorna highgrade? Med det menar jag inte dom dyraste eller original. Jag menar att dom är i bra skick med bra kontaktytor. Är oken motionerade? Är ABS systemet motionerat nyligen? Är stötdämparna nya? Eller iallafall inte äldre än 5000mil? Är DU uppdaterad med bilens system och i skick? Om inte allt det är uppfyllt kan inte några premiumdäck rädda dej iallafall.
Det resonemanget håller ju inte alls.
på vilket sätt brister resonemanget.
Inget är bättre än sin svagaste länk. Tro det eller ej. Ett par billigare däck är inte den svagaste länken alls på din bil. Dom är SISTA länken. Har du inte resten i skick får du inte ur det som skiljer ur dina premiumdäck.
Det betyder att investeringen var lönlös..
Så börja med bilen och dej själv. Avsluta med perfekta däck så är det en högkvalitetskedja. Du är inte säkrare på vägen för att du har dyra däck och en bil som är i dåligt skick.
*pettson* skrev:på vilket sätt brister resonemanget.
Inget är bättre än sin svagaste länk. Tro det eller ej. Ett par billigare däck är inte den svagaste länken alls på din bil. Dom är SISTA länken. Har du inte resten i skick får du inte ur det som skiljer ur dina premiumdäck.
Det betyder att investeringen var lönlös..
Så börja med bilen och dej själv. Avsluta med perfekta däck så är det en högkvalitetskedja. Du är inte säkrare på vägen för att du har dyra däck och en bil som är i dåligt skick.
Jag tror det EJ :) Friktionen i däcken är inte betydelselös oavsett skick på resten av bilen. Allt blir bättre med bättre däck, men det kan bli ytterligare bättre på en väl underhållen bil. Om bilen är i sådant skick att den lyckas låsa hjulen kommer däcken vara avgörande för hur det går vid en panikinbromsning.

JAG är av den uppfattningen att det finns fyra saker som ytterst håller bilen kvar på vägen, det är däcken. Allt annat är också viktigt, men däcken är inte underordnade, snarare tvärt om vill jag påstå. Ett däck är inte en länk i en kedja, allt som påverkar väggrepp jobbar parallellt, det är inte så att stötdämparna först gör sitt, sedan bromsarna och sist däcken. De jobbar alla samtidigt och ju bättre skick varje individuell del är i, desto fortare stannar bilen, eller för den delen desto högre hastighet klarar den vid en undanmanöver. Stoppsträckan är snarare summan av totalen än något annat...

Som ett sidospår har jag kört på massor med olika personbilsdäck genom åren (~150-200kmil på 22 år), både sommar och vinter, i alla väder och på alla underlag, jag har även lagt tusentals varv på olikapp räcerbanor med olika bilar och däck. Jag vill påstå att jag har hyfsat god kännedom om hur däck skall och kan bete sig avseende grepp och sidostabilitet. Det finns bra märkesdäck, och det finns dåliga märkesdäck, likväl som det finns bra och dåliga billiga(re) däck. Men om man inte har möjlighet att provköra och jämföra olika däck innan köp är ett märkesdäck alltid ett säkrare kort, nivån är helt enkelt högre och det finns färre riktigt dåliga däck i det segmentet.

Mina fem cent...

/Martin

PS. Att köra på vinterdäck på sommarhalvåret är helt förkastligt.
Som flera redan sagt: friktionsdäck är INTE åretruntdäck.

Friktionsdäck är däck gjorda för vinterförhållanden, precis som ett dubbdäck. Skillnaden som jag ser det är att man kanske inte väntar till sista stund med att byta på hösten, och kanske kör lite längre med dem på våren, eftersom man slipper det förbannade dubbrasslet. Jag brukar själv byta tidigt varje år eftersom jag hatar dubbljud och nästa gång blir det friktionsdäck för min del.
Fast mina åretruntdäck eller vad det är är friktionsdäck... annars skulle det bli lite väl halt på vintern.
Vad ni än säger, jag har kört med dem i flera år och märker ingen större skillnad med det körsätt jag har, så är det bara vet jag av erfarenhet, har bra grepp i de flesta lägen året runt och det ni skriver om sladdrigt, slitage, bromssträcka etc stämmer inte på dessa alla fall, nåra 25% knappast, kanske 12%, men det är ingen racerbil jag kör på racerbana så jag pressar inga marginaler då duger de bra, är det halt tar jag det bara lite mer försiktigt än om jag hade dubbdäck, man får ju anpassa efter vad man kör och förhållandena, har jag bra bil med bra dubbdäck kan jag köra fortare. Ni får säga vad ni vill och köpa vilka däck ni vill som passar era förhållanden och körsätt, dessa passar mig bra där jag bor och jag kan rekommendera dem till alla som tar det lugnt å inte kör på landet under svåra förhållanden. Man köper ju don efter vad som krävs, hade jag Porsche skulle jag köpa andra däck för extrem körning, bodde jag i skogen skulle jag ha SUV med 4X-drift å dubb, nu bor jag i stan å kan välja landsvägar och att inte köra i snöstorm då väljer jag däck som passar det, på jobbilen har jag dubb på vintern för den måste rulla överallt närsomhelst men det är att skjuta mygg med elefantbössa för min privata del då körförutsättningarna är helt olika.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 16
Tips få ut ABS givaren fram

Jag fick ut den. Drog ner en längre gröv[…]

Det hjälpte inte att byta bränslefilter,[…]

Lufta koppling som inte går

Okej 👍, jag läser nu efterhand vad jag skrev […]

Tack för tipset med olja i cylindern, det k&a[…]