Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av turbomart
Hej på er.
Som jag har förstått efter att ha hängt här på forumet ett tag är det bara en tidsfråga innan din Volvo börja bråka med dig.

Eftersom jag har åkt problemfritt sedan jag köpte min V70 MY-03 i somras (ca 1000 mil) så kändes det som jag liksom åkte på lånad tid... Förutom "NI HAR 0 MEDDELANDE(N)" har jag endast sett "SPOLARVÄTSKA LÅG NIVÅ" och färddator-info i meddelande-fönstret.

Så hände det. I mellandagarna när jag skulle åka hem från släktingarna. Har packat in gravida sambon, dottern och alla prylar och ska åka ca 25 mil salt-kladdig E18. Fuktigt och runt 0 grC. Startar bilen. Gul triangel! Meddelande: "MOTORSYSTEM SERV. ERFODRAS"

Får hicka och börjar se hundra- och tusenlappar med små vingar flaxa runt huvudet... Men eftersom bilen fortfarande brummar så rullar vi iväg. Efter några hundra meter stannar jag. Stänger av och startar igen (man är ju Windows-användare...). Skadar ju inte att försöka... Triangel och felmeddelande kvar.

Kör vidare. Enda märkbara symtomen är att farthållaren inte fungerar (kan ej tända CRUISE). Det har faktiskt hänt förut. Kommer hem. Bilen får stå 2-3 timmar. Starar igen. Gul triangel och felmeddelande kvar. Men nu funkar farthållaren!

När jag sedan startar bilen 2 dagar senare så är den gula triangeln och meddelandet borta! :shock: Känns som man har vunnit på Bingolotto!

Åter till min rubrik. Betyder mitt felmeddelande att jag nu har en sparad felkod? Jag har ju nu märkt att felmeddelanden kan komma och gå utan aktiv återställning, men satt felkod sitter väl tills den nollställs? Och betyder mitt försvunna felmeddelande att bilen nu inte längre tycker att den är sjuk?
av haxpet
Ditt felmeddelande sitter nog kvar, man kan nog bara nollställa det på verkstad.

Det kan ha varit den där luftmängdsmätaren som klagat, har för mej att man får ett sådant meddelande då. Men den kan rengöra sej själv och då kan meddelnadet försvinna (har för mej att det funkar så)

Åk in till verkstan och få det nollstält och fråga vad det var för fel.

Och när man får gul triangel så kan man ju köra vidare. Men det känns ju aldrig bra.
av nuttytompa
Sätter en kula på klassiska Etm "gasjället"
Rengöring/byte av ovan nämnda själl kommer nog som ett prev på posten
Har haft samma problem på min xc70.
Tyvär är det dyrt som sat.. oavs vilket byte/rengöring, om du inte klarar det själv. :D
Användarvisningsbild
av halla
kan det inte va så enkelt som att det e dags för motoroljebyte?
av CANBus
nuttytompa skrev:Sätter en kula på klassiska Etm "gasjället"
Tyvär är det dyrt som sat.. oavs vilket byte/rengöring, om du inte klarar det själv. :D
Du kan genast skicka kulan till mig, för det är en 03:a han har och dessutom en 140 hk motor, då det är de tidiga turbomotorerna upp till 2002 som drabbats av felaktiga ETM.
av nuttytompa
CANBus skrev:
nuttytompa skrev:Sätter en kula på klassiska Etm "gasjället"
Du kan genast skicka kulan till mig, för det är en 03:a han har och dessutom en 140 hk motor, då det är de tidiga turbomotorerna upp till 2002 som drabbats av felaktiga ETM.
Är du säker på att spjället inte är sotigt? eller defekt.
Har själv ett spjäll från 03 och nog fan fick jag rengöra det för 3500:-
Supermekaren på den auktoriserade verstaden ville byta spjäll, men
jag vägrade. Har funkat bra sedan rengöring.
Symtomen som han beskriver är identiska med dom som jag hade.
Så än behåller jag nog min kula :D
Användarvisningsbild
av CarMan
om tiräckligt många felfria "tester" igenomförts av bilen så släcks med delander så föraren ej kan se det. men det finns alltid kvar så verkstan kan läsa det.

att farthållaren går o inte går är säkerhets förfarande från bilens sida. med vissa fel så vill inte bilen aktevera farthållaren & då är det inte fel på farthålaren utan ofta fel i nått annat system
av CANBus
nuttytompa skrev:Är du säker på att spjället inte är sotigt? eller defekt.
har aldrig varit med om det att gasspjällsenheten behöver rengöras eller bytas ut på varken 03:or eller på sugmotorer.

Det är ju mer som CarMan säger..sen är det så att i vissa förhållanden, tex korta sträckor start och stopp eller att en komponent får en störning.
då lägger bilen en felkod, men denna försvinner när ett visst antal körcyckler i systemet har förelagts.
hur som så är det bara lägga ned det med Gasspjället...allt är inte gasspjäll som glimmar.....
av nuttytompa
CANBus skrev:
nuttytompa skrev:Är du säker på att spjället inte är sotigt? eller defekt.
har aldrig varit med om det att gasspjällsenheten behöver rengöras eller bytas ut på varken 03:or eller på sugmotorer.

Det är ju mer som CarMan säger..sen är det så att i vissa förhållanden, tex korta sträckor start och stopp eller att en komponent får en störning.
då lägger bilen en felkod, men denna försvinner när ett visst antal körcyckler i systemet har förelagts.
hur som så är det bara lägga ned det med Gasspjället...allt är inte gasspjäll som glimmar.....
Nähä då behövde jag inte rengöra min etm, hur förklarar experterna att bilen funkar perfekt efter rengöringen då ?
Alla symtom försvann efter rengöringen.
Typ fyra besök hos auktoriserad verstad för felsök, sedan hittade jag detta eminenta forum med lösningen på problemet så jag kunde informera mekaren vad han skulle göra.
Tror nog att vi kan vara överens om att gasspjället inte är helt lyckat?
av CANBus
Men läser du inte vad man skriver!!, du har en helt annan konstruktion en trådskaparen har, du har en turbo och de tidiga gasspjällen(gäller 99-02 på ENDAST turbo) dom enheterna vad gjorda av företaget Magnetti Marelli i Italien åt Bosch,frånomed året 02 på modellår 03 så monterades istället en Boschenhet, som inte är felaktig i den bemärkelsen.
Efter 02 så kom en helt annan kontruktion och felet finns inte mer. så din rengörning av gasspjäll innebär följande:
antingen har du inte en XC70 dvs från MY 2003, då är det en ren tillfällighet att rengörningen av spjället sk."lagade" bilen.
om det nu var så mycket skit i ditt gasspjäll så bilen gick dåligt så måste det ha varit stora bitar som hindrade spjället, eller att du har ett inre oljeläckage som orsakar att din spjällaxelmotor inte orkar förflytta sig..
Jag har ALDRIG varit med om att en spjällenhet av nyare modell fungerat dåligt. Eller så du har en V70 XC 01-02 dvs kan jag förstå din frustation ang motorsystemet.
Där är det mycket riktigt en sämre enhet som är monterad och således krävs det ett byte.
MEN det är inte riktigt det allt handlar om nu, utan det handlar om en 140 hk sugmotor som inte drabbas av felaktiga gasspjäll, så vi kan sluta prata gasspjäll för det är helt uteslutet på dennes bil..

Läste lite lagtext. Alla elbilar/hybrider t[…]

Hejsan! Är inte så uppdaterad på […]

Du säger ju själv att du får b&[…]

Hur står sig bensinvarianten då? Allts[…]