Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej hej!

Tänkte kolla med er vad som kan vara felet med mina växlar.
När jag är ute och kör på ex. motorväg går växlarna hur fint som helst.
Men när jag ex. kommer till ett rödlyse och lägger ur växeln i friläge och släpper kopplingen kan det bli lite bökigt.
När jag kopplar för att lägga i ettan så är den sjukt seg, och man får i princip dunka i den. Börjar jag däremot med
att lägga i trean (som går lätt), och drar sedan mot ettan går det hur lätt som helst. Vad kan det bero på? Den växlar ju hur fint
som helst när jag är ute och kör? ?:-/ ?:-/ ?:-/
Av med mittkonsolslisten. Två skruv under handbromsen och lite pill. Upp med damasken som sitter över växelspaken och väl där ser man hur själva backspärrsfunktionen är konstruerad. I mitt fall behövde jag justera två skruvar som håller skenan till backspärren för att återigen ge växelspaken "fri" tillgång till ettans växelspaksläge. Lätt som en plätt och växelspaken blir som ny. Man kan givetvis byta ut slitna delar, men jag är ingen mekare och blir det trögt att få i växel bör man kanske fundera på att byta ut slitna delar. I mitt fall var det bara så att listen som sagt hade flyttat på sig och låg och störde ettans växelbana och JAG valde att bara justera, inte byta ut.
Ett annat fel som verkar vanligt på M47 är att kopplingen/lamellen inte "släpper" riktigt. Då rasslar det om du provar att lägga i backen istället för 1:an i ovanstående situation (utan att lägga i 3:an först). Alla lösningar på det kräver ju tyvärr att man delar på motor och växellåda.
Är växelspaken sladdrig?
Inte ovanligt att o-ringar/hylsa som sitter undertill är slitna (syns under bilen, där växelspaken är ihopkopplad med "stången som för i växlarna")

Om man lyfter backspärren och för spaken lite mera till vänster, så går växeln i lättare (om o-ringarna/hylsa är slitna) - lätta att byta
triumph00 skrev: Inte ovanligt att o-ringar/hylsa som sitter undertill är slitna (syns under bilen, där växelspaken är ihopkopplad med "stången som för i växlarna")
Håller med om detta. Det är inte alltför sällan som folk säger "justera spaken inne i bilen" och glömmer bort plastbustningarna med o-ringar under bilen. Nu säger jag inte att det är det som är felet på din bil, men om du får för dig att byta dessa så går kalaset på ca 170 kr på bilia. Jag bytte senast för två veckor sedan - där satt inte ens några o-ringar (försvunnit under vintern?) Hur som helst, dessa o-ringar går på 40kr/st, men har du två st med ytterdiameter på 22,5 mm och tjocklek på 2,5 mm så sparar du 80 spänn ;)
triumph00 skrev:Är växelspaken sladdrig?
Inte ovanligt att o-ringar/hylsa som sitter undertill är slitna (syns under bilen, där växelspaken är ihopkopplad med "stången som för i växlarna")

Om man lyfter backspärren och för spaken lite mera till vänster, så går växeln i lättare (om o-ringarna/hylsa är slitna) - lätta att byta
Skulle ge mig i kast med dessa idag, då min spak sladdrar och 1 - 2 är nästan omöjliga att få i.

Köpte nya bussningar (hylsor) och o-ring på Volvo för 116:-

Dock fick jag ge upp då axeln som håller ihop allt, var STUM. Jag vet inte hur jag ska lyckas med att demontera den utan att ta bort lådan.

Nån som har tips på detta? (Hjälper ju även kanske TS)
Vilken axel var stum menar du? När man ligger under bilen och kollar där växelspaken möter länkaget till växellådan, sitter en liten insexskruv mitt under denna mötespunkt, den håller fast "bulten" som går igenom och kopplar samman dessa två saker. När den lilla låsskruven är ute är det bara att använda en polygrip och trycka och dra ut bulten. Vik ner armen från länkaget och byt bustningarna med o-ringar. Skulle säga att det jobbigaste med hela ingreppet är att få ihop det igen då det blir väldigt tajt att få in växelspaken mellan dessa plasthylsor när det är nya o-ringar monterade.

EDIT: Detta gäller iaf M47. Ser kanske annorlunda ut på andra lådor
Tack för tipsen. Ska testa det första alternativet imorgon, blir det inte bättre så får jag byta ringarna. :)
Jeppe940 skrev:Vilken axel var stum menar du? När man ligger under bilen och kollar där växelspaken möter länkaget till växellådan, sitter en liten insexskruv mitt under denna mötespunkt, den håller fast "bulten" som går igenom och kopplar samman dessa två saker. När den lilla låsskruven är ute är det bara att använda en polygrip och trycka och dra ut bulten. Vik ner armen från länkaget och byt bustningarna med o-ringar. Skulle säga att det jobbigaste med hela ingreppet är att få ihop det igen då det blir väldigt tajt att få in växelspaken mellan dessa plasthylsor när det är nya o-ringar monterade.

EDIT: Detta gäller iaf M47. Ser kanske annorlunda ut på andra lådor
Det är ''bulten'' som du säger, jag menar. Insexskruven var inga problem att få ur, men ''bulten'' var stum. Trångt var det också, så inga verktyg gick att använda med lämpa.

Den sitter fast i länkaget till lådan, och hur man ska få loss den utan att rivar ner lådan vet jag inte. Därav min fråga efter tips.

Mvh/Andreas
Uppdatering av infotainment 2025

Ja, separationen är förvånansv&aum[…]

Volvo car UX

Det finns inställningar i min XC60 med Google[…]

Backljus

Jag gillar det mesta med min XC60 och stör mi[…]

Ah såpass. Ja det är ju en trevlig bil.[…]