2444ever skrev:
Låt oss anta att siffrorna som @joel80 skrivit stämmer, 3% av fordonsparken har slitna däck, 9% av fordon i olycksstatistiken har slitna däck. Det är här du ifrågasätter tolkningen att slitna däck är en direkt orsak för dessa 9%, att "Lik förbaskat vet vi inte ifall dessa olyckor beror på just däcken eller ej". Det är lite märkligt resonerat tycker jag, som sagt dåligt grepp ÄR en riskfaktor i trafiken, det går inte att snacka bort, och det finns alltså även studier som visar att bilar med slitna däck är överrepresenterade i olycksstatistiken.
Så varför överhuvudtaget ifrågasätta slutsatsen att slitna däck ökar antalet olyckor i trafiken?
Jag har aldrig påstått att slitna däck inte har en förhöjd risk för att råka ut för en olycka, det har jag ju t o m skrivit själv tidigare.
Det jag ville få fram är hur statistiken fått fram sina siffror, vilka faktorer ingår i statistiken? t ex vilken typ av olyckor, väglag, hastighet och sist men inte minst: i dessa olyckor som ingår i statistiken, hur många av dessa olyckor hade inte kunnat undvikas även med bra däck? Och vilka av dessa olyckor är inte slitna däck en direkt orsak till att det kunde ske?
Ett exempel: Du kommer körande på en blöt 70/90 sträcka, du har taskiga däck på bilen. Plötsligt kör det ut en bil framför dig från en sidoväg och du tvärnitar och kanar in i bilen framför. Den direkta orsaken till olyckan är ju den bil som kör ut framför dig utan att lämna företräde, det som skiljer är att ifall du haft ordentliga däck hade skadans omfång kunnat minska men du hade ändå inte haft en chans att undvika en kollision. Här är alltså de inte slitna däck en direkt orsak till att skadan skedde utan bara en faktor som gjorde att skadan kanske blev allvarligare än vad den hade behövt att bli.
Hur tar statistiken hänsyn till detta, tar statistiken hänsyn till t ex vållandefrågan eller enbart antalet dåliga däck som är inblandade i x antal olyckor?
Tar man inte med alla faktorer så blir det ju lite missvisande.
Jag är inte motståndare till ordentliga däck, inte heller statistik som flera av er gjort gällande. Men jag är intresserad av vilka faktorer statistiken är uppbyggd på och det är det som jag försökt få fram här ett flertal gånger.
Ber om ursäkt om jag varit otydlig, men jag har verkligen försökt få er att förstå min tankegång.
V70N 2,4T AWD -02 // V70 GLT -00
http://www.volvoturbo.net